geometrické místo nejvyšších bodů dotyku 700 mm dlouhého příložného pravítka s bokem vozidla, když se příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou příčnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 45° směrem dovnitř pohybuje podél boku tak, že se stále dotýká předního horního povrchuside reference lineNař. ES 631/2009
břehová čáraV1. průsečnice svahu břehu s plochou přilehlého území 2. souvislá čára určená hladinou vody, která stačí zpravidla protékat korytem vodního toku, aniž se vylévá do přilehlého územíbank lineČSN 75 0101
čáraScurve; lineČSN 73 0001-1
čára křivostiZčára, jejíž pořadnice jsou přímo úměrné křivosti koleje v daném místěline of curvatureTNŽ 01 0101
čára mezního ponoruVmargin lineČSN EN 13551
čára porušeníSrupture lineČSN 73 0001-7
čára posunůZčára, jejíž pořadnice jsou přímo úměrné příčným posunům bodů koleje ze stávající do nové navrhované polohy v daném místěline of displacementsTNŽ 01 0101
čára pro zastaveníTsouvislá příčná čára označující na vozovce místo, kde je zamýšleno nebo požadováno zastavení, nacházející se napříč jízdními pruhy na příjezdu ke křižovatcestop lineISO 26684
čára vzepětíZčára, jejíž pořadnice jsou přímo úměrné vzepětí oblouku v daném místěline of versinesTNŽ 01 0101
čára zbytkového výtlakuVmyšlená čára na boční obšívce, nejméně 10 cm pod přepážkovou palubou a nejméně 10 cm pod nejnižším bodem boku lodi, který není vodotěsný; není-li přepážková paluba, použije se čára vedená nejméně 10 cm pod nejnižší čárou, pod níž je vnější obšívka vodotěsnámargin lineSměr. 2006/87/ES
čára zrnitostiSgrafické vyjádření vztahu mezi velikostí zrn kameniva (nebo směsi kameniva) a propadem hmoty zrn na zvolené sadě sít. Je to součtová křivka četnosti, kde nezávisle proměnnou je velikost zrnagrain-size curveČSN 73 6160
čára zuhelnatěníSchar lineČSN 73 0001-5
dělicí čáraSspolečné označení pro podélné čáry oddělující jízdní pruhy; tyto čáry mohou být v provedení vodorovné dopravní značky č. V 1a „Podélná čára souvislá“, č. V 1b. „Dvojitá podélná čára souvislá“, č. V 2a a č. V 2b „Podélná čára přerušovaná“, č. V 2c „Dvojitá podélná čára přerušovaná“, č. V 3 „Podélná čára souvislá doplněná čárou přerušovanou“split laneTP 133
dolní vztažná čára nárazníkuSčára, která vymezuje dolní mez hlavních bodů dotyku chodce s nárazníkem. Tato čára je geometrické místo nejnižších bodů dotyku nárazníku se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 25° směrem dopředu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu nárazníkulower bumper reference lineNař. ES 631/2009
dolní vztažná čára systému čelní ochranySčára, která vymezuje dolní mez hlavních bodů dotyku chodce se systémem čelní ochrany. Tato čára je geometrické místo nejnižších bodů dotyku systému čelní ochrany se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 25° směrem dopředu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu systému čelní ochranylower frontal protection system reference lineNař. ES 631/2009
horní vztažná čára nárazníkuSčára, která vymezuje horní mez hlavních bodů dotyku chodce s nárazníkem. U vozidel s identifikovatelnou konstrukcí nárazníku je vymezena jako geometrické místo nejvyšších bodů dotyku nárazníku s příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 20° ke svislici směrem dozadu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká povrchu nárazníku. U vozidel s neidentifikovatelnou konstrukcí nárazníku je vymezena jako geometrické místo nejvyšších bodů dotyku nárazníku se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 20° ke svislici směrem dozadu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu nárazníku. Pokud je to nutné, příložné pravítko se zkrátí, aby se zamezilo jeho dotyku s částmi konstrukce nad nárazníkemupper bumper reference lineNař. ES 631/2009
horní vztažná čára systému čelní ochranySčára, která vymezuje horní mez hlavních bodů dotyku chodce se systémem čelní ochrany. Tato čára je geometrické místo nejvyšších bodů dotyku systému čelní ochrany se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 20° směrem dozadu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu systému čelní ochranyupper frontal protection system reference lineNař. ES 631/2009
hraniční čáraThranice mezi dvěma cílovými oblastmiboundary lineČSN P ENV 12315-1
hraniční čára ponořeníVprůběžná linie na obšívce plavidla ve vzdálenosti nejméně 75 mm pod průsečíkem obšívky s horní plochou přepážkové paluby nebo linii procházející ve vzdálenosti nejméně 75 mm pod nejnižším bodem, od kterého obšívka plavidla není vodotěsná; pro plavidla se zapuštěnou nástavbou musí být tato linie vedena ve vzdálenosti nejméně 100 mm pod průsečíkem obšívky s horní plochou přepážkové palubymargin lineVyhl. 223/1995 Sb.
průhybová čáraSčára spojující hodnoty měřeného průhybu povrchu vozovky nebo vrstev vozovky ve stanovených vzdálenostech od středu kruhové zatěžovací plochydeflection curveČSN 73 6100-1
složená čáraTjednorozměrný typ mapového geoprvkupolylineISO 17267,ISO TS 20452
směrová čáraZsoučtová čára hodnot vzepětí, jejíž pořadnice jsou přímo úměrné ploše obrazce křivosti vzepětí, uvažováno od počátku integrace (sumace), a jejíž směrnice je nepřímo úměrná poloměru křivostiline of directionTNŽ 01 0101
stavební čáraSčára, která stanoví hranici pozemní stavby vedle pozemní komunikace tak, aby byl zajištěn potřebný rozhledbuilding line; sight line AmČSN P ISO 6707-1
vztažná čára náběžné hrany kapotySgeometrické místo bodů dotyku 1000 mm dlouhého příložného pravítka s předním povrchem kapoty, když se příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla, skloněným v úhlu 50° od svislice a s dolním koncem 600 mm nad vozovkou pohybuje příčně podél náběžné hrany kapoty tak, že se jí stále dotýká. U vozidel s horním povrchem kapoty skloněným v úhlu 50°, takže příložné pravítko vykazuje spíše souvislý nebo vícenásobný dotyk než bodový, se vztažná čára stanoví s pravítkem skloněným v úhlu 40° od svislice směrem dozadu. Je-li vozidlo takového tvaru, že se v určitém místě podél šířky vozidla dotkne povrchu vozidla nejprve spodní konec příložného pravítka, považují se za vztažnou čáru náběžné hrany kapoty v této postranní poloze body dotyku v této poloze. Je-li vozidlo takového tvaru, že se v určitém místě podél šířky vozidla dotkne povrchu vozidla nejprve horní konec příložného pravítka, považuje se za vztažnou čáru náběžné hrany kapoty v této postranní poloze dosah ovinutí 1000 mm. Jestliže se příložné pravítko v průběhu tohoto postupu dotkne horní hrany nárazníku, považuje se tato hrana rovněž za náběžnou hranu kapotyBonnet Leading Edge Reference LineNař. ES 631/2009
vztažná čára náběžné hrany systému čelní ochranySgeometrické místo bodů dotyku 1000 mm dlouhého příložného pravítka s předním povrchem systému čelní ochrany, když se příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla, skloněným v úhlu 50° směrem dozadu a s dolním koncem 600 mm nad vozovkou pohybuje příčně podél náběžné hrany systému čelní ochrany tak, že se jí stále dotýká. U systémů čelní ochrany s horním povrchem skloněným v podstatě v úhlu 50°, takže příložné pravítko vykazuje spíše souvislý nebo vícenásobný dotyk než bodový, se vztažná čára stanoví s příložným pravítkem skloněným v úhlu 40° směrem dozadu. Je-li systém čelní ochrany takového tvaru, že se v určitém místě podél šířky vozidla dotkne povrchu vozidla nejprve spodní konec příložného pravítka, považují se body dotyku v této postranní poloze za body vztažné čáry náběžné hrany systému čelní ochrany. Je-li systém čelní ochrany takového tvaru, že se v určitém místě podél šířky vozidla dotkne povrchu vozidla nejprve horní konec příložného pravítka, považuje se za vztažnou čáru náběžné hrany systému čelní ochrany v této postranní poloze dosah ovinutí 1000 mm. Jestliže se v průběhu tohoto postupu příložné pravítko dotkne horní hrany systému čelní ochrany, považuje se tato hrana pro účely tohoto nařízení rovněž za náběžnou hranu systému čelní ochranyfrontal protection system leading edge reference lineNař. ES 631/2009
zadní vztažná čára čelního sklaSgeometrické místo nejpřednějších bodů dotyku koule s čelním sklem, když se koulí o průměru 165 mm pohybuje napříč přes horní rám čelního skla včetně veškerého obložení tak, že se stále dotýká čelního sklarear windscreen reference lineNař. ES 631/2009
zadní vztažná čára kapotySgeometrické místo nejzazších bodů dotyku koule o průměru 165 mm s předním horním povrchem, když se koulí pohybuje napříč přes přední horní povrch tak, že se stále dotýká čelního skla. Při tomto postupu se odmontují lišty a ramínka stíračů. Leží-li zadní vztažná čára kapoty v dosahu ovinutí více než 2100 mm, je zadní vztažnou čárou kapoty křivka dosahu ovinutí 2100 mm. Jestliže se zadní vztažná čára kapoty a boční vztažné čáry neprotínají, upraví se zadní vztažná čára kapoty postupem uvedeným v boděrear bonnet reference lineNař. ES 631/2009
záplavová čáraVkřivka odpovídající průsečnici hladiny vody se zemským povrchem při zaplavení území povodní POZNÁMKA Nezaměňovat se zátopovou čarou, což je průsečnice uměle vzduté maximální hladiny v nádrži nebo zdrži s terénemflooding lineČSN 75 0101