adhezní brzděníZ

brzdění, při němž je brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion dependent brakingČSN EN 14478

automatické ruční odbrzděníZ

operace, při které je pro dosažení úplného odbrzdění nutná jediná krátkodobá obsluha ovládacího prvku, po níž je odbrzdění plně automatickéautomatic manual releaseČSN EN 15355

brzděníZ

proces, jehož výsledkem je zpomalení vlakubrakingČSN EN 14478

fáze jízdy, během níž působí brzdná sílabrakingTNŽ 28 0002

definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) v rozmezí tlaku od brzdového stavu (provozní tlak) po tlak, který způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající úroveň výstupního tlaku dodávaného pomocným (zásobovacím) vzduchojemembrake applicationČSN EN 15355

brzdění do zastaveníZ

brzdění použité k zastavení vlaku ze stanovené/určené rychlosti do zastavenístopping brakingČSN EN 14478

brzdění pro snížení rychlostiT

protiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), které omezuje rychlost předmětného vozidla aktivací brzd, poskytující řidiči čas na analýzu situace a odezvu na potenciální srážku, které zároveň usměrní pozornost řidiče ke vpředu se vyskytujícímu nebezpečíspeed reduction brakingISO 22839

brzdění pro zpomaleníZ

brzdění používané pro regulaci rychlosti vlakuslowing brakingČSN EN 14478

brzdění záchrannou brzdou pro cestujícíZ

brzdění za účelem zastavení vlaku při dodržení předem definovaných bezpečnostních hledisekpassenger emergency brake applicationČSN EN 15327-1

cílové brzděníZ

způsob řízení jízdy, při kterém je jedna z požadovaných rychlostí generována samočinně v závislosti na poloze železničního kolejového vozidla na trati, na jeho brzdových vlastnostech a na dalších okolnostechtarget brakingČSN 28 0001

cílové brzdění odvěsůZ

brzdění odvěsů na směrových kolejích; zajišťuje dojetí odvěsů na požadovanou vzdálenost a jejich najetí na stojící vozy s rychlostí nepřekračující povolenou najížděcí rychlosttarget braking of uncoupled carsTNŽ 01 0101

distributor brzdění (odvěsů)Z

zařízení pro regulaci rychlosti odvěsů na směrových kolejích v systému prostorově rozloženého cílového brzdění. Vyhodnocuje pohyb odvěsů a určuje optimální výstupní rychlosti z příslušných kolejových brzdbraking distributorTNŽ 01 0101

doba brzdění; doba plnění brzdového válceZ

doba pro zvýšení výstupního tlaku od okamžiku, kdy začne růst z 0 bar až na 95 % maximálního výstupního tlaku, když je vstupní tlak snížen z úrovně provozního tlaku na 0 bar, za dobu kratší než 2 s pro první pokles tlaku o 1,5 barbrake application timeČSN EN 15355

doba odbrzdění; doba vyprazdňování brzdového válceZ

doba pro snížení výstupního tlaku od okamžiku, kdy začne klesat z maxima na 0,4 bar, když je vstupní tlak zvyšován až na úroveň provozního tlaku, s počátkem 1,5 bar pod ním, za méně než 2 srelease timeČSN EN 15355

elektrodynamické brzděníZ

způsob elektrického brzdění, při němž je pro vyvození brzdné síly využito elektrické energie trakčních motorů, které pracují jako generátory poháněné pohybovou energií vozidlaelectric-dynamic brakingČSN 34 5145

elektromagnetické brzděníZ

brzdění používající elektromagnetu k vyvození brzdné sílyelectro-magnetic brakingČSN 34 5145

elektromagnetické kolejnicové brzděníZ

elektromagnetické brzdění, při kterém se brzdná síla vyvozuje třením brzdového trámce o jízdní kolejnici, trámec je ke kolejnici přitahován elektromagnetickou silouelectro-magnetic shoe brakingČSN 34 5145

elektromagnetické solenoidové brzděníZ

elektromagnetické brzdění, při kterém je mechanická brzda uváděna do činnosti solenoidyelectro-magnetic solenoid brakingČSN 34 5145

intervalové brzděníZ

brzdění odvěsů zajišťující dodržení potřebných intervalů (vzdáleností) mezi spouštěnými odvěsy pro přestavování rozdělovacích výhybek a dodržení požadovaných rychlostí ve stanoveném prostoru, obvykle na počátcích směrových kolejítime interval braking; interval retarding; intermediate retardingTNŽ 01 0101

jednorázové odbrzděníZ

úplná redukce tlaku v brzdovém válci jediným krokemdirect releaseČSN EN 15355

mechanické odbrzděníZ

zařízení začleněné do parkovací brzdy, které umožňuje zrušení brzdicí síly (uvolnění brzdy) v případě nemožnosti odbrzdění tlakem média v brzdovém systémumechanical releaseČSN EN 14478

nájezdové brzděníS

brzdění využitím sil, které vznikají při nájezdu přívěsu na tažné vozidloinertia braking; overrun brakingNař. ES 12/98

neadhezní brzděníZ

brzdění, při němž není brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion independent brakingČSN EN 14478

neautomatické ruční odbrzděníZ

operace, při které je pro dosažení úplného odbrzdění nutná trvalá obsluha ovládacího prvku až do dosažení úplného odbrzděnínon-automatic manual releaseČSN EN 15355

nezvratné brzděníZ

brzdění, jehož působení po započetí je stálé a neovlivnitelné strojvedoucím/řidičem, dokud nejsou dosaženy stanovené podmínkyirreversible brakingČSN EN 14478

nouzové brzděníZ

brzdění, při němž celková aktivační doba a zpomalení (nebo zábrzdná dráha) zajišťují stanovenou úroveň bezpečnostiemergency brakingČSN EN 14478

povel k zabrzdění, které zastaví vlak tak, aby byl zajištěn definovaný stupeň bezpečnosti, aniž by přitom došlo k poškození brzdového systémuemergency brakingRoz. 2004/446/ES

nárůst výstupního tlaku až na maximální výstupní tlak, způsobený poklesem vstupního tlaku, s počátkem na provozním tlaku, na úroveň nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku za dobu kratší než doba stanovená pro dosažení maximálního výstupního tlakuemergency braking; emergency brake applicationČSN EN 15355

pokles tlaku v hlavním potrubí, zaregistrovaný zrychlovačem jako požadavek na nouzové brzdění, uplatněný z libovolného zdrojeemergency brake applicationČSN EN 15612

nouzové odbrzděníZ

zařízení začleněné do parkovací brzdy, které umožňuje zrušení brzdicí síly (uvolnění brzdy) v případě nemožnosti odbrzdění tlakem média v odbrzďovacím systémuemergency releaseČSN EN 14478

obrzdění dvojkolíZ

podíl součtu přítlaků všech zdrží působících na jedno dvojkolí nápravové tíhy. Platí jen pro špalíkové brzdywheelset braking ratioTNŽ 01 0101

obrzdění vozidlaZ

podíl celkového přítlaku zdrží a tíhy vozidla. Platí jen pro špalíkové brzdyvehicle braking ratioTNŽ 01 0101

odbrzděníZ

nárůst vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) po brzdění, který způsobí, že rozvaděč odvětrá výstupní tlak do ovzdušíbrake releaseČSN EN 15355

odporové brzděníZ

elektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů spotřebována v odpornícíchrheostatic braking; dynamic brakingČSN 34 5145

odstupňovatelné brzděníS

brzdění, kdy v rámci normální činnosti brzdového zařízení, ať při brzdění, nebo odbrzďování: – řidič může v každém okamžiku zvětšit nebo zmenšit brzdnou sílu působením na ovládací orgán, – brzdná síla působí ve stejném smyslu jako působení na ovládací orgán (monotónní funkce), – brzdnou sílu je možné snadno a dostatečně jemně regulovatgraduated brakingNař. ES 12/98

počáteční úsek brzděníZ

první krok brzdění, odpovídají poklesu tlaku v hlavním potrubí o 0,4 bar až 0,5 bar, který vyvolá vstupní tlak reléového ventilu (0,7 ± 0,1) barinitial braking positionČSN EN 15611

poloprůběžné brzděníS

brzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána dvěma odlišnými zdroji energie (z nichž jedním může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu bez ohledu na jejich vzájemnou polohusemi-continuous brakingNař. ES 12/98

požadavek na brzdu; požadavek na brzděníZ

příkazové údaje rozpoznatelné brzdovým systémem a potvrzující požadavky strojvedoucího/řidiče a/nebo jiných systémů nebo podsystémů na brzděníbrake demandČSN EN 14478

prostorově rozložené cílové brzděníZ

brzdění odvěsů na směrových kolejích několika kolejovými brzdami, instalovanými v pravidelných vzdálenostech ve sběrném pásmu směrové kolejetarget braking by regularly spaced car retardersTNŽ 01 0101

provozní brzděníZ

brzdění v běžném provozu, při kterém je stupeň brzdění různý podle úsudku strojvedoucího/řidiče s ohledem na provozní požadavkyservice brakingČSN EN 14478

definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni vstupního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlakuservice brake applicationČSN EN 15355

průběžné brzděníS

brzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána týmž zdrojem energie (kterým může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu, bez ohledu na jejich vzájemnou polohucontinuous brakingNař. ES 12/98

rekuperační brzděníZ

elektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů dodávána do trakčního vedení, popř. jiným aktivním spotřebičům (pomocné pohony, topení vlaku, baterie apod.)regenerative brakingČSN 34 5145

ruční odbrzděníZ

funkce, která vyžaduje uváženou a záměrnou ruční činnost pro zrušení brzdění (odbrzdění rozvaděče) vyvolaného tímto rozvaděčemmanual releaseČSN EN 15355

samočinné brzděníZ

schopnost rozvaděče zajistit maximální výstupní tlak v případě ztráty vstupního tlakuautomatic brakingČSN EN 15355

samočinné brzděníS

brzdění přípojného vozidla nebo přípojných vozidel, které nastává automaticky při oddělení spojených vozidel jízdní soupravy, včetně takového oddělení při přetržení spojovacího zařízení, kdy není dotčen brzdný účinek zbytku jízdní soupravyautomatic brakingNař. ES 12/98

stupňovité brzděníZ

postupné zvyšování výstupního tlaku řízené postupným snižováním vstupního tlaku v rozsahu tlaku od stavu odbrzděno po tlak odpovídající plnému provoznímu brzděnígraduated brakingČSN EN 15355

stupňovité odbrzděníZ

postupné snižování výstupního tlaku v závislosti na postupném zvyšování vstupního tlaku v rozmezí tlaku od plného provozního brzdění po úplné odbrzděnígraduated releaseČSN EN 15355

systém asistence při brzděníS

funkce brzdového systému, která odvodí případ nouzového brzdění od charakteru řidičova požadavku na brzdění a za takových podmínek a) pomáhá řidiči dosáhnout maximálního dosažitelného brzdného zpomalení nebo b) postačuje k aktivaci úplného cyklu protiblokovacího brzdového systému (ABS)brake assist systemNař. ES 78/2009

systém asistence při brzdění kategorie AS

systém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě síly na brzdový pedál vyvinuté řidičemCategory A Brake Assist SystemNař. ES 631/2009

systém asistence při brzdění kategorie BS

systém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě rychlosti, kterou řidič stlačí brzdový pedálCategory B Brake Assist SystemNař. ES 631/2009

systém asistence při brzdění kategorie CS

systém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě více kritérií, mezi něž patří rychlost při stlačení pedáluCategory C Brake Assist SystemNař. ES 631/2009

systém pohonu (a brzdění)Z

systém dodávek energie, hnacích motorů, převodových jednotek a zařízení, bezpečnostních a brzdících zařízení požadovaných k provozu lanové dráhy ve zvláštních podmínkáchdrive (and braking) systemČSN EN 1907

úplné odbrzděníZ

nárůst vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) po brzdění až na úroveň provozního tlaku, který způsobí úplné odvětrání výstupního tlakufull releaseČSN EN 15355

úplné provozní brzděníZ

definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni provozního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku; tento pokles tlaku způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající výstupní tlakfull service brake applicationČSN EN 15355

fáze brzdění, během které působí celková brzdicí síla (100 %)fully applied brakingČSN EN 14478

maximálně dosažitelná úroveň provozního brzděnífull service brakingČSN EN 14478

varovné brzděníT

akce, při které systém FVCMS reaguje na detekci možné srážky najetím na vozidlo zezadu, prostřednictvím automatické aktivace brzd za účelem varování řidičewarning brakingISO 22839

vyspělý systém nouzového brzděníS

systém, který dokáže automaticky zjistit mimořádnou situaci, aktivovat brzdový systém vozidla a zpomalit vozidlo s cílem zabránit srážce nebo ji zmírnitadvanced emergency braking systemNař. ES 661/2009

zabrzděníZ

stav, kdy brzda vyvíjí brzdnou sílubrakingTNŽ 28 0002

zabrzdění parkovací brzdouZ

zabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek do doby uvolnění parkovací brzdyimmobilization braking using parking brakeČSN EN 14478

tlakové poměry, které odrážejí skutečnost, že brzda byla použita nebo není zcela uvolněna, při kterých je tlak vzduchu v brzdovém ukazateli nižší než nastavená hodnotabraking condition of the parking brakeČSN EN 15220-1

zabrzdění proti samovolnému pohybuZ

zabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínekimmobilization brakingČSN EN 14478

zabrzdění provozní brzdouZ

stav, který indikuje, že brzda byla použita a že tlak v brzdovém ukazateli překročil nastavenou hodnotubraking condition of the service brakeČSN EN 15220-1

zajišťovací brzděníZ

zabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek po stanovenou dobuholding brakingČSN EN 14478

zmírňovací brzděníT

protiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), při kterém systém na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS) reaguje na detekci velmi pravděpodobné srážky najetím vozidla zezadu pomocí intenzivní aktivace brzd za účelem snížení relativní rychlosti, jak nejvíce je možnémitigation brakingISO 22839

zpráva o brzděníZ

doklad obsahující předepsané údaje o brzdění vlakubraking reportTNŽ 01 0101

způsob brzděníZ

druh vývoje tlaku v brzdovém válci v závislosti na časebraking modeTNŽ 28 0002