brzdění, při němž je brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion dependent brakingČSN EN 14478
automatické ruční odbrzděníZoperace, při které je pro dosažení úplného odbrzdění nutná jediná krátkodobá obsluha ovládacího prvku, po níž je odbrzdění plně automatickéautomatic manual releaseČSN EN 15355
brzděníZproces, jehož výsledkem je zpomalení vlakubrakingČSN EN 14478
fáze jízdy, během níž působí brzdná sílabrakingTNŽ 28 0002
definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) v rozmezí tlaku od brzdového stavu (provozní tlak) po tlak, který způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající úroveň výstupního tlaku dodávaného pomocným (zásobovacím) vzduchojemembrake applicationČSN EN 15355
brzdění do zastaveníZbrzdění použité k zastavení vlaku ze stanovené/určené rychlosti do zastavenístopping brakingČSN EN 14478
brzdění pro snížení rychlostiTprotiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), které omezuje rychlost předmětného vozidla aktivací brzd, poskytující řidiči čas na analýzu situace a odezvu na potenciální srážku, které zároveň usměrní pozornost řidiče ke vpředu se vyskytujícímu nebezpečíspeed reduction brakingISO 22839
brzdění pro zpomaleníZbrzdění používané pro regulaci rychlosti vlakuslowing brakingČSN EN 14478
brzdění záchrannou brzdou pro cestujícíZbrzdění za účelem zastavení vlaku při dodržení předem definovaných bezpečnostních hledisekpassenger emergency brake applicationČSN EN 15327-1
cílové brzděníZzpůsob řízení jízdy, při kterém je jedna z požadovaných rychlostí generována samočinně v závislosti na poloze železničního kolejového vozidla na trati, na jeho brzdových vlastnostech a na dalších okolnostechtarget brakingČSN 28 0001
cílové brzdění odvěsůZbrzdění odvěsů na směrových kolejích; zajišťuje dojetí odvěsů na požadovanou vzdálenost a jejich najetí na stojící vozy s rychlostí nepřekračující povolenou najížděcí rychlosttarget braking of uncoupled carsTNŽ 01 0101
distributor brzdění (odvěsů)Zzařízení pro regulaci rychlosti odvěsů na směrových kolejích v systému prostorově rozloženého cílového brzdění. Vyhodnocuje pohyb odvěsů a určuje optimální výstupní rychlosti z příslušných kolejových brzdbraking distributorTNŽ 01 0101
doba brzdění; doba plnění brzdového válceZdoba pro zvýšení výstupního tlaku od okamžiku, kdy začne růst z 0 bar až na 95 % maximálního výstupního tlaku, když je vstupní tlak snížen z úrovně provozního tlaku na 0 bar, za dobu kratší než 2 s pro první pokles tlaku o 1,5 barbrake application timeČSN EN 15355
doba odbrzdění; doba vyprazdňování brzdového válceZdoba pro snížení výstupního tlaku od okamžiku, kdy začne klesat z maxima na 0,4 bar, když je vstupní tlak zvyšován až na úroveň provozního tlaku, s počátkem 1,5 bar pod ním, za méně než 2 srelease timeČSN EN 15355
elektrodynamické brzděníZzpůsob elektrického brzdění, při němž je pro vyvození brzdné síly využito elektrické energie trakčních motorů, které pracují jako generátory poháněné pohybovou energií vozidlaelectric-dynamic brakingČSN 34 5145
elektromagnetické brzděníZbrzdění používající elektromagnetu k vyvození brzdné sílyelectro-magnetic brakingČSN 34 5145
elektromagnetické kolejnicové brzděníZelektromagnetické brzdění, při kterém se brzdná síla vyvozuje třením brzdového trámce o jízdní kolejnici, trámec je ke kolejnici přitahován elektromagnetickou silouelectro-magnetic shoe brakingČSN 34 5145
elektromagnetické solenoidové brzděníZelektromagnetické brzdění, při kterém je mechanická brzda uváděna do činnosti solenoidyelectro-magnetic solenoid brakingČSN 34 5145
intervalové brzděníZbrzdění odvěsů zajišťující dodržení potřebných intervalů (vzdáleností) mezi spouštěnými odvěsy pro přestavování rozdělovacích výhybek a dodržení požadovaných rychlostí ve stanoveném prostoru, obvykle na počátcích směrových kolejítime interval braking; interval retarding; intermediate retardingTNŽ 01 0101
jednorázové odbrzděníZúplná redukce tlaku v brzdovém válci jediným krokemdirect releaseČSN EN 15355
mechanické odbrzděníZzařízení začleněné do parkovací brzdy, které umožňuje zrušení brzdicí síly (uvolnění brzdy) v případě nemožnosti odbrzdění tlakem média v brzdovém systémumechanical releaseČSN EN 14478
nájezdové brzděníSbrzdění využitím sil, které vznikají při nájezdu přívěsu na tažné vozidloinertia braking; overrun brakingNař. ES 12/98
neadhezní brzděníZbrzdění, při němž není brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion independent brakingČSN EN 14478
neautomatické ruční odbrzděníZoperace, při které je pro dosažení úplného odbrzdění nutná trvalá obsluha ovládacího prvku až do dosažení úplného odbrzděnínon-automatic manual releaseČSN EN 15355
nezvratné brzděníZbrzdění, jehož působení po započetí je stálé a neovlivnitelné strojvedoucím/řidičem, dokud nejsou dosaženy stanovené podmínkyirreversible brakingČSN EN 14478
nouzové brzděníZbrzdění, při němž celková aktivační doba a zpomalení (nebo zábrzdná dráha) zajišťují stanovenou úroveň bezpečnostiemergency brakingČSN EN 14478
povel k zabrzdění, které zastaví vlak tak, aby byl zajištěn definovaný stupeň bezpečnosti, aniž by přitom došlo k poškození brzdového systémuemergency brakingRoz. 2004/446/ES
nárůst výstupního tlaku až na maximální výstupní tlak, způsobený poklesem vstupního tlaku, s počátkem na provozním tlaku, na úroveň nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku za dobu kratší než doba stanovená pro dosažení maximálního výstupního tlakuemergency braking; emergency brake applicationČSN EN 15355
pokles tlaku v hlavním potrubí, zaregistrovaný zrychlovačem jako požadavek na nouzové brzdění, uplatněný z libovolného zdrojeemergency brake applicationČSN EN 15612
nouzové odbrzděníZzařízení začleněné do parkovací brzdy, které umožňuje zrušení brzdicí síly (uvolnění brzdy) v případě nemožnosti odbrzdění tlakem média v odbrzďovacím systémuemergency releaseČSN EN 14478
obrzdění dvojkolíZpodíl součtu přítlaků všech zdrží působících na jedno dvojkolí nápravové tíhy. Platí jen pro špalíkové brzdywheelset braking ratioTNŽ 01 0101
obrzdění vozidlaZpodíl celkového přítlaku zdrží a tíhy vozidla. Platí jen pro špalíkové brzdyvehicle braking ratioTNŽ 01 0101
odbrzděníZnárůst vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) po brzdění, který způsobí, že rozvaděč odvětrá výstupní tlak do ovzdušíbrake releaseČSN EN 15355
odporové brzděníZelektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů spotřebována v odpornícíchrheostatic braking; dynamic brakingČSN 34 5145
odstupňovatelné brzděníSbrzdění, kdy v rámci normální činnosti brzdového zařízení, ať při brzdění, nebo odbrzďování: – řidič může v každém okamžiku zvětšit nebo zmenšit brzdnou sílu působením na ovládací orgán, – brzdná síla působí ve stejném smyslu jako působení na ovládací orgán (monotónní funkce), – brzdnou sílu je možné snadno a dostatečně jemně regulovatgraduated brakingNař. ES 12/98
počáteční úsek brzděníZprvní krok brzdění, odpovídají poklesu tlaku v hlavním potrubí o 0,4 bar až 0,5 bar, který vyvolá vstupní tlak reléového ventilu (0,7 ± 0,1) barinitial braking positionČSN EN 15611
poloprůběžné brzděníSbrzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána dvěma odlišnými zdroji energie (z nichž jedním může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu bez ohledu na jejich vzájemnou polohusemi-continuous brakingNař. ES 12/98
požadavek na brzdu; požadavek na brzděníZpříkazové údaje rozpoznatelné brzdovým systémem a potvrzující požadavky strojvedoucího/řidiče a/nebo jiných systémů nebo podsystémů na brzděníbrake demandČSN EN 14478
prostorově rozložené cílové brzděníZbrzdění odvěsů na směrových kolejích několika kolejovými brzdami, instalovanými v pravidelných vzdálenostech ve sběrném pásmu směrové kolejetarget braking by regularly spaced car retardersTNŽ 01 0101
provozní brzděníZbrzdění v běžném provozu, při kterém je stupeň brzdění různý podle úsudku strojvedoucího/řidiče s ohledem na provozní požadavkyservice brakingČSN EN 14478
definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni vstupního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlakuservice brake applicationČSN EN 15355
průběžné brzděníSbrzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána týmž zdrojem energie (kterým může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu, bez ohledu na jejich vzájemnou polohucontinuous brakingNař. ES 12/98
rekuperační brzděníZelektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů dodávána do trakčního vedení, popř. jiným aktivním spotřebičům (pomocné pohony, topení vlaku, baterie apod.)regenerative brakingČSN 34 5145
ruční odbrzděníZfunkce, která vyžaduje uváženou a záměrnou ruční činnost pro zrušení brzdění (odbrzdění rozvaděče) vyvolaného tímto rozvaděčemmanual releaseČSN EN 15355
samočinné brzděníZschopnost rozvaděče zajistit maximální výstupní tlak v případě ztráty vstupního tlakuautomatic brakingČSN EN 15355
samočinné brzděníSbrzdění přípojného vozidla nebo přípojných vozidel, které nastává automaticky při oddělení spojených vozidel jízdní soupravy, včetně takového oddělení při přetržení spojovacího zařízení, kdy není dotčen brzdný účinek zbytku jízdní soupravyautomatic brakingNař. ES 12/98
stupňovité brzděníZpostupné zvyšování výstupního tlaku řízené postupným snižováním vstupního tlaku v rozsahu tlaku od stavu odbrzděno po tlak odpovídající plnému provoznímu brzděnígraduated brakingČSN EN 15355
stupňovité odbrzděníZpostupné snižování výstupního tlaku v závislosti na postupném zvyšování vstupního tlaku v rozmezí tlaku od plného provozního brzdění po úplné odbrzděnígraduated releaseČSN EN 15355
systém asistence při brzděníSfunkce brzdového systému, která odvodí případ nouzového brzdění od charakteru řidičova požadavku na brzdění a za takových podmínek a) pomáhá řidiči dosáhnout maximálního dosažitelného brzdného zpomalení nebo b) postačuje k aktivaci úplného cyklu protiblokovacího brzdového systému (ABS)brake assist systemNař. ES 78/2009
systém asistence při brzdění kategorie ASsystém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě síly na brzdový pedál vyvinuté řidičemCategory A Brake Assist SystemNař. ES 631/2009
systém asistence při brzdění kategorie BSsystém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě rychlosti, kterou řidič stlačí brzdový pedálCategory B Brake Assist SystemNař. ES 631/2009
systém asistence při brzdění kategorie CSsystém, který rozpozná podmínku nouzového brzdění na základě více kritérií, mezi něž patří rychlost při stlačení pedáluCategory C Brake Assist SystemNař. ES 631/2009
systém pohonu (a brzdění)Zsystém dodávek energie, hnacích motorů, převodových jednotek a zařízení, bezpečnostních a brzdících zařízení požadovaných k provozu lanové dráhy ve zvláštních podmínkáchdrive (and braking) systemČSN EN 1907
úplné odbrzděníZnárůst vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) po brzdění až na úroveň provozního tlaku, který způsobí úplné odvětrání výstupního tlakufull releaseČSN EN 15355
úplné provozní brzděníZdefinovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni provozního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku; tento pokles tlaku způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající výstupní tlakfull service brake applicationČSN EN 15355
fáze brzdění, během které působí celková brzdicí síla (100 %)fully applied brakingČSN EN 14478
maximálně dosažitelná úroveň provozního brzděnífull service brakingČSN EN 14478
varovné brzděníTakce, při které systém FVCMS reaguje na detekci možné srážky najetím na vozidlo zezadu, prostřednictvím automatické aktivace brzd za účelem varování řidičewarning brakingISO 22839
vyspělý systém nouzového brzděníSsystém, který dokáže automaticky zjistit mimořádnou situaci, aktivovat brzdový systém vozidla a zpomalit vozidlo s cílem zabránit srážce nebo ji zmírnitadvanced emergency braking systemNař. ES 661/2009
zabrzděníZstav, kdy brzda vyvíjí brzdnou sílubrakingTNŽ 28 0002
zabrzdění parkovací brzdouZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek do doby uvolnění parkovací brzdyimmobilization braking using parking brakeČSN EN 14478
tlakové poměry, které odrážejí skutečnost, že brzda byla použita nebo není zcela uvolněna, při kterých je tlak vzduchu v brzdovém ukazateli nižší než nastavená hodnotabraking condition of the parking brakeČSN EN 15220-1
zabrzdění proti samovolnému pohybuZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínekimmobilization brakingČSN EN 14478
zabrzdění provozní brzdouZstav, který indikuje, že brzda byla použita a že tlak v brzdovém ukazateli překročil nastavenou hodnotubraking condition of the service brakeČSN EN 15220-1
zajišťovací brzděníZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek po stanovenou dobuholding brakingČSN EN 14478
zmírňovací brzděníTprotiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), při kterém systém na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS) reaguje na detekci velmi pravděpodobné srážky najetím vozidla zezadu pomocí intenzivní aktivace brzd za účelem snížení relativní rychlosti, jak nejvíce je možnémitigation brakingISO 22839
zpráva o brzděníZdoklad obsahující předepsané údaje o brzdění vlakubraking reportTNŽ 01 0101
způsob brzděníZdruh vývoje tlaku v brzdovém válci v závislosti na časebraking modeTNŽ 28 0002