podélné nerovnosti jsou hodnoceny buď výškovým údajem, nebo parametrem nerovnosti, odvozeným ze statistické teorie náhodných funkcí, popř. stanoveným z odezvy zkušebního systému, jedoucího přes tyto nerovnosti. Jedná se o tři parametry: maximální hodnota dvojamplitudy nerovnosti 2a (mm) pod základní délkou 4 m; míra nerovnosti C (m): parametr nerovnosti stanovený matematickým zpracováním podélných nerovností, jejichž průběh je získán nivelací nebo matematicko-statistickým zpracováním odezev na nerovnosti vozovky ve formě svislých zrychlení v referenčním bodě dvouhmotové měřicí soustavy (metoda DMS); mezinárodní index nerovnosti IRI (m/km): parametr nerovnosti stanovený simulací jízdy referenčního odezvového systému při rychlosti 80 km/h po podélných nerovnostech, jejichž průběh je získán nivelací nebo profilometrem. Referenční odezvový systém (model čtvrtiny vozu) je definován takto: mu/ms = 0,150 kt/ms = 653 s-2 ks/ms = 63,3 s-2 cs/ms = 6,00 s-1longitudinal road unevenness evaluationČSN 73 6175