crash cushion; impact attenuator AmPIARC
boční nárazSnáraz obdobný jako do svodidla tzn. do boční (nikoliv čelní) strany tlumiče nárazuside impactTP 158
bod nárazuSbod na vozidle, kde dojde k počátečnímu dotyku s maketou. Blízkost tohoto bodu k cílovému bodu závisí na úhlu dráhy makety i na obrysu povrchu vozidlaimpact pointNař. ES 631/2009
místo prvního kontaktu mezi zkušebním vozidlem a zkoušeným předmětemimpact pointČSN 73 6100-3
čelní nárazSfrontal impactNař. ES 661/2009
délka přes nárazníkyZvzdálenost mezi čelními plochami nárazníků po spřaženílength over buffersČSN EN 15528
vzdálenost mezi svislými rovinami, které se dotýkají talířů nestlačených nárazníků na opačných koncích vozidlalength over buffersČSN 28 0001
dolní výška nárazníkuSv jakékoli příčné poloze svislá vzdálenost vozovky od dolní vztažné čáry nárazníku u vozidla v normální jízdní polozelower bumper heightNař. ES 631/2009
dolní vztažná čára nárazníkuSčára, která vymezuje dolní mez hlavních bodů dotyku chodce s nárazníkem. Tato čára je geometrické místo nejnižších bodů dotyku nárazníku se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 25° směrem dopředu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu nárazníkulower bumper reference lineNař. ES 631/2009
ekvivalentní nárazSrovnocenný nárazequivalent impactČSN 73 0001-1
horní vztažná čára nárazníkuSčára, která vymezuje horní mez hlavních bodů dotyku chodce s nárazníkem. U vozidel s identifikovatelnou konstrukcí nárazníku je vymezena jako geometrické místo nejvyšších bodů dotyku nárazníku s příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 20° ke svislici směrem dozadu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká povrchu nárazníku. U vozidel s neidentifikovatelnou konstrukcí nárazníku je vymezena jako geometrické místo nejvyšších bodů dotyku nárazníku se 700 mm dlouhým příložným pravítkem udržovaným v poloze rovnoběžné se svislou podélnou rovinou vozidla a skloněným v úhlu 20° ke svislici směrem dozadu, kterým se pohybuje příčně podél předku vozidla tak, že se stále dotýká vozovky i povrchu nárazníku. Pokud je to nutné, příložné pravítko se zkrátí, aby se zamezilo jeho dotyku s částmi konstrukce nad nárazníkemupper bumper reference lineNař. ES 631/2009
index prudkosti nárazuSmíra nebezpečného zrychlení (zpomalení) pohybu vozidla při nárazu pro osobu sedící ve vozidle určovaná bezrozměrným indexemacceleration severity indexČSN 73 6100-3
hodnota, která se počítá z triaxiálních zrychlení vozidla POZNÁMKA Nejvyšší hodnota ASI se považuje za míru nebezpečnosti nehody pro cestující v narážejícím vozidle. ASI je bezrozměrné číslo. ASI se počítá podle ČSN EN 1317-1Acceleration Severity Index (ASI)ČSN EN 12767
koncový nárazníkSstructural end stopČSN 73 0001-3
konstanta tuhosti nárazníkuSspring constant of the bufferČSN 73 0001-1
koš nárazníkuZcelek sestávající z nosné trubky, příruby a zajišťovací vložky, ale bez systému vypruženíhousingČSN EN 15551
mechanicko-zvuková kontrolní protinárazová zábranaSsamostatné zařízení, které v případě nárazu vozidla nebo jeho nákladu upozorní zvukem účastníka provozu na průjezdný prostor menší, než je výška vozidla nebo jeho nákladumechanical-acoustic warning flag systemČSN 73 6100-3
mechanismus řízení při nárazuSprotective steeringNař. ES 661/2009
model nárazuSimpact modelČSN 73 0001-1
nárazSstřet pohybujícího se tělesa s překážkoucollision; impact; shockČSN 73 0001-1
náraz na nárazníkScollision with bufferČSN 73 0001-1
náraz vozidlaSvehicle impactČSN 73 0001-1
náraz zezaduSsrážka s jiným vozidlem jedoucím ve stejném jízdním pruhu vozovky a pohybujícím se ve stejném směru, zpomalujícím nebo dočasně zastavenýmrear-end collisionEUROSTAT
nárazníkZabsorpční zařízení stlačitelného typu, sestávají z tělesa, systému vypružení, talíře a příruby připevněné na každý konec vozu a které má být ve styku s jiným interoperabilním vozidlembufferČSN EN 15551
nárazníkSjakákoliv přední spodní vnější část konstrukce vozidla, s výjimkou jakéhokoliv systému čelní ochrany, včetně upevňovacích prvků, která je určena k ochraně vozidla při čelním střetu v nízké rychlosti s jiným vozidlembumper; buffer; stopNař. ES 78/2009
nárazník s řízenou deformacíZnárazník s dodatečnou funkcí dovolující plastickou deformaci pro absorbování práce při abnormálních nárazechcrashworthy bufferČSN EN 15551
nárazníkový rozdílZsvislý rozdíl výšek vzájemně se dotýkajících nárazníkových středů u sousedních železničních vozideldifference in buffer heightTNŽ 01 0101
nárazová energieSimpact energyČSN 73 0001-5
nárazová rychlostSrychlost zkušebního vozidla na příjezdné dráze v bodě, který leží nejvíce 6 m před bodem nárazuimpact speedČSN 73 6100-3
nárazová rychlost teoretické hlavySrychlost teoretické hlavy cestujícího při nárazu vozidla na záchytný systém před nárazem hlavy na vnitřní povrch vozidla, v km/htheoretical head impact velocity (THIV)ČSN 73 6100-3
nárazová zkouškaSzkouška, při níž zkušební vozidlo narazí na zkoušený předmětimpact testČSN 73 6100-3
nárazové řízení odtokuVdoplňující řízení odtoku při kompenzačním řízení odtoku s využitím nárazové nádrže POZNÁMKA Je-li vzdálenost profilu, v němž se zajišťuje požadovaný průtok, od kompenzační nádrže tak veliká, že nelze řídit odtok dostatečně operativně a bez ztrát, popřípadě poruch, je nutno odtok z kompenzační nádrže dodatečně vyrovnat v nárazové nádržioutflow control by re-regulating reservoirČSN 75 0120
nárazové zatíženíSkick loadČSN 73 0001-1
nárazový tlakSkick pressureČSN 73 0001-1
nárazový vítrSvariable windČSN 73 0001-7
nevodicí tlumič nárazuStlumič nárazu navržený k zadržení a zachycení vozidla pouze při čelním nárazunon-redirective crash cushionČSN 73 6100-3
pevná protinárazová zábranaSochranné zařízení mostu jako pevná samostatná konstrukce, která v případě nárazu vozidla nebo jeho nákladu, pohlcuje jeho účinek (kinetickou energii) i na úkor vlastní trvalé deformace nebo zničenísolid restrained system for bridge support and tunnelsČSN 73 6100-3
poškození nárazem vozidlaSdamage caused by vehicle collisionČSN 73 0001-1
protinárazová zábrana mostů a tunelůSochranné zařízení sloužící k zabránění nárazu dopravního prostředku nebo jeho nákladu do nosné konstrukce mostu nebo tunelu, nebo k signalizaci nadměrné výšky vozidla nebo jeho nákladurestrained system for bridge support and tunnels and warning flagsČSN 73 6100-3
přesah nárazníkuSv kterémkoli podélném profilu vozidla vodorovná vzdálenost naměřená ve kterékoli svislé podélné rovině vozidla mezi horní vztažnou čárou nárazníku a vztažnou čárou náběžné hrany kapotybumper leadNař. ES 631/2009
příruba nárazníkuZčást koše nárazníku připevněná na čelní nosníkbaseČSN EN 15551
roh nárazníkuSbod dotyku vozidla se svislou rovinou, která svírá se svislou podélnou rovinou vozidla úhel 60° a dotýká se vnějšího povrchu nárazníkucorner of bumperNař. ES 631/2009
rozteč nárazníkůZvzdálenost os nárazníků na témže čele železničního kolejového vozidladistance between buffer centresČSN 28 0001
signalizační protinárazová zábranaSsamostatné zařízení, které v případě nárazu vozidla nebo jeho nákladu uvede v činnost světelné signalizační zařízenísignal warning flag systemČSN 73 6100-3
systémově zkoušený tlumič nárazuSvícefunkční výrobek, který umožňuje sestavit ze stejné sady dílců modely různých tvarů a funkčních charakteristik, se stejným pracovním mechanismem pro systém a jeho dílcesystem type tested crash cushionsČSN EN 1317-3
těleso nárazníkuZpohyblivá část sestávající z vodicí trubky a talíře nárazníkuplungerČSN EN 15551
tlumič nárazuSsilniční zařízení tlumící energii vozidla, instalované před pevnou překážkou ke snížení účinku nárazucrash cushionČSN EN 1317-1
třetina nárazníkuStřetina geometrického místa bodů mezi rohy nárazníku, vyměřená ohebnou páskou podél vnějšího obrysu nárazníkuthird of the bumperNař. ES 631/2009
úhel nárazuSúhel mezi předpokládaným směrem dopravy a dráhou zkušebního vozidla ke zkoušenému předmětu, který je umístěn u pozemní komunikace obvyklým způsobemimpact angleČSN 73 6100-3
vodicí tlumič nárazuStlumič nárazu určený k zadržení a/nebo ke změně směru vozidel i při bočním nárazuredirective crash cushionČSN 73 6100-3
výška nárazníkuZvzdálenost osy nárazníku od roviny, která se dotýká obou temen hlav kolejnicbuffer heightČSN 28 0001