podélné nerovnosti jsou hodnoceny buď výškovým údajem, nebo parametrem nerovnosti, odvozeným ze statistické teorie náhodných funkcí, popř. stanoveným z odezvy zkušebního systému, jedoucího přes tyto nerovnosti. Jedná se o tři parametry: maximální hodnota dvojamplitudy nerovnosti 2a (mm) pod základní délkou 4 m; míra nerovnosti C (m): parametr nerovnosti stanovený matematickým zpracováním podélných nerovností, jejichž průběh je získán nivelací nebo matematicko-statistickým zpracováním odezev na nerovnosti vozovky ve formě svislých zrychlení v referenčním bodě dvouhmotové měřicí soustavy (metoda DMS); mezinárodní index nerovnosti IRI (m/km): parametr nerovnosti stanovený simulací jízdy referenčního odezvového systému při rychlosti 80 km/h po podélných nerovnostech, jejichž průběh je získán nivelací nebo profilometrem. Referenční odezvový systém (model čtvrtiny vozu) je definován takto: mu/ms = 0,150 kt/ms = 653 s-2 ks/ms = 63,3 s-2 cs/ms = 6,00 s-1longitudinal road unevenness evaluationČSN 73 6175
hodnocení příčné nerovnostiShloubka vyjeté koleje K (mm): maximální hodnota dvojamplitudy nerovnosti pod základní délkou 2 m; teoretická hloubka vody h (mm): nejvyšší výška vodního sloupce, která může ve vyjeté koleji vzniknouttransverse road unevenness evaluationČSN 73 6175
nerovnostSjakákoli odchylka povrchu od referenční přímkyirregularityČSN EN 13036-8
maximální vzdálenost mezi měřeným povrchem a měřicí hranou latě zjištěná mezi dvěma body měřicí hrany latě, které mají kontakt s měřeným povrchemirregularityČSN EN 13036-7
odchylka povrchu vozovky od filtrovaného skutečného rovného povrchu ve vlnovém rozsahu od 0,5 m do 50 m (u vzletových a přistávacích drah letišť do 100 m)irregularityČSN 73 6175
střední nerovnostSmedium roughnessČSN 73 0001-2