pro každý odvěs se samočinně nastavuje brzdný stupeň a výstupní rychlost odvěsu z kolejové brzdy v závislosti na hmotnosti a rychlostiautomatic control of track brakesTNŽ 01 0101
autonomní režimTprovozní režim palubní jednotky ve vozidle, kdy informace navádění na trasu obsahuje kompasem určený směr (vzdušnou čáru) a vzdálenost do požadovaného cíle
POZNÁMKA 1 k heslu Tyto údaje lze odvodit z momentální pozice vozidla a souřadnic cílového místa. Zařízení ve vozidle může být v autonomním nebo dynamickém provozním režimu. Autonomní režim je obvykle v činnosti do doby před dosažením prvního vysílače a po opuštění bodu výjezdu ve směru cíle.autonomous modeČSN P ENV 12315-1,ČSN P ENV 12315-2
stav rozvaděče, ve kterém nabízí pro výstupní tlak několik kategorií doby brzdění a odbrzdění v závislosti na provozních podmínkáchbraking modeČSN EN 15355
brzdný režim „nákladní“; brzdný režim „G“Zbrzdný režim charakterizovaný dlouhými dobami brzdění a odbrzdění specifickými pro rozvaděče použité ve vlacích pro nákladní dopravu s nízkou rychlostíbraking mode “goods”; braking mode “freight”ČSN EN 15355,ČSN EN 15612
brzdný režim „osobní“; brzdný režim „P“Zbrzdný režim charakterizovaný krátkými dobami brzdění a odbrzdění specifickými pro rozvaděče použité ve vlacích pro osobní dopravubraking mode “passenger”ČSN EN 15355,ČSN EN 15612
hydrologický režimShydrological regimePIARC
informační režimVvyužití vnitrozemského ECDIS pouze pro informační účely bez překrytí radarovým snímkeminformation modeSměr. 2006/87/ES
národní provozní režimSkaždý provozní stav řadiče světelného signalizačního zařízení, který se liší od poruchového režimu, zejména provozní stav, při kterém jsou signály v souladu s národními předpisynormal operation modeČSN EN 12675
navigační režimVvyužití vnitrozemského ECDIS k řízení plavidla s překrytím radarovým snímkemnavigation modeSměr. 2006/87/ES
pohotovostní režimSprovozní stav řadiče světelné signalizace, při němž je použit režim „přerušovaný žlutý signál“ nebo vypnutí signalizace v souladu s národními předpisystandby operation modeČSN EN 12675
poloautomatický režim ovládání kolejových brzdZvýstupní rychlost odvěsu se nastaví ručně, k odbrzdění dochází samočinně, jakmile se rychlost odvěsu sníží na požadovanou velikostsemiautomatic track brake controlTNŽ 01 0101
poruchový režimSstav řadiče světelného signalizačního zařízení, ve kterém světelné signalizační zařízení nelze provozovat v důsledku závažné poruchy; normální provozní režim je nahrazen režimem přerušovaná žlutá nebo vypnutá signalizacefailure modeČSN EN 12675
režimTspecifikovaný podsoubor funkcí nebo skladba činností TICSmodeEN ISO 17287
režimSurčitý stav řadiče světelného signalizačního zařízení, sloužící k řízení světelných signálů, např.: pohotovostní režim; režim ručního řízení; normální provozní režim; poruchový režimmodeČSN EN 12675
režim (elektronického) mýtnéhoTsoubor pravidel včetně pravidel dohledu řídící výběr elektronického mýtného v určité mýtné doméněEFC regimeCEN TR 16092
režim dopravy mimořádné zásilkyZčást souhlasového znaku, obsahující upozornění pro dopravní zaměstnance, jakým způsobem jsou vydány dopravní podmínkyspecial consignment transport modeTNŽ 01 0101
režim mýtnéhoTsoubor pravidel včetně pravidel dohledu řídicí výběr mýtného v určité mýtné doméně
POZNÁMKA 1 k heslu V anglickém jazyce se obvykle používá jako synonymum pro „EFC regime“.toll regimeČSN CEN ISO/TS 17573,EN 12855,ISO TS 13141,CEN TS 16331
způsob a podmínky provozu nádrže pro zajištění její bezporuchové funkce a efektivního využitíoperating regimeČSN 75 0120
režim ostrovůVostrov je přírodou vytvořená oblast země obklopená vodou, která je při přílivu nad vodou; s výjimkou ustanovení odst. 3 Úmluvy UNCLOS stanoví se pobřežní moře, přilehlé pásmo, výlučná ekonomická zóna a kontinentální šelf ostrova v souladu s ustanoveními této úmluvy, která se vztahují na jiná pevninská území; skály, které neumožňují trvalé osídlení nebo vlastní ekonomickou existenci, nemají výlučnou ekonomickou zónu ani kontinentální šelfregime of islandsUNCLOS
režim otevřeného přístupuZrežim provozu vlaku, do kterého je zapojen pouze jeden železniční podnik, který provozuje vlak na různých infrastrukturách; tento železniční podnik nasmlouvává potřebné trasy se všemi provozovateli infrastrukturyopen access modeNař. ES 2006/62
režim průsakových vodVsouhrn projevů a účinků při průsaku vody konstrukcí a podložím, daných funkčními, fyzikálními a chemickými vlastnostmi prostředí a vodyseepage regimeČSN 75 0120
režim ručního ovládáníSprovozní stav řadiče světelného signalizačního zařízení, ve kterém jsou světelné signály ovládány obsluhou ručněmanual operation modeČSN EN 12675
režim spolupráceZrežim provozu vlaku, kdy různé železniční podniky spolupracují pod vedením jednoho železničního podniku (hlavní železniční podnik); každý zúčastněný železniční podnik si nasmlouvává trasu pro svou část jízdy sámcooperation modeNař. ES 2006/62
režim vzorkování datTmetadata definující metodu vzorkování datdata time stamping regimeISO TR 21707
režim zdržeVzpůsob a podmínky provozu zdrže pro zajištění její bezporuchové funkce a efektivního využitíoperating regimeČSN 75 0120
rozšířené označení polohy v režimu TMCTExtended TMC Location ReferenceČSN 736100-5
ruční režim ovládání kolejových brzdZzabrzdění a odbrzdění odvěsu se provádí ruční obsluhou příslušných ovladačůmanually operated track brakesTNŽ 01 0101
samovratný režimZstav samovratné výhybky, vylučující její ruční přestavení, kdy je možné její přestavování koly vozidel pojížděním po odlehlém jazyku a zpětné přestavení samopřestavitelným přestavníkem okamžitě po sjetí vozidel z odlehlého jazykaresetting modeTNŽ 01 0101
senzorický režimTprostředek vnímání užívaný pro přenos nebo přijetí informace, tj. sluchové, zrakové, dotykovésensory modeČSN EN ISO 15005
služba ITS v pull režimuTslužba ITS, která aktivně požaduje data potřebná pro provoz službyITS service in pull modeCEN ISO TS 17427
služba ITS v push režimuTslužba ITS, která pracuje s daty dodanými bez požadavku aktora nebo jeho systémuITS service in push modeCEN ISO TS 17427
systémový režimTspecifický podsoubor systémových funkcí nebo vzorů činnostísystem modeČSN EN ISO 15005
teplotní režimVstav a časový i lokální vývoj teploty měřeného prostředí (voda, zemina, beton, zdivo aj.) temperature regimeČSN 75 0120
teplotní režimZprůběh změn teplotního stavu pražcového podloží, vyvolaný změnami teploty vzduchu ve sledovaném časovém obdobítemperature regimeTNŽ 01 0101
vodní režimZprůběh změn rozdělení a míry vlhkosti zeminy v podloží (zemní pláni), vyvolaný změnami polohy hladiny podzemní vody a klimatickými poměry; je závislý na druhu zeminy, hloubce hladiny podzemní vody a hloubce promrzáníwater regimeTNŽ 01 0101
výměnný režim vozu; režim použití vozuZvyjadřuje způsobilost vozu k použití pro mezinárodní nebo vnitrostátní provoz, vlastnictví vozu (vůz železnice, pronajatý, soukromý, zařazený do vozového společenství) a systém pojezdu vozu (pevný nebo měnitelný rozchod); číselný kód výměnného režimu je v mezinárodním jednotném číselném označení udán číslicemi na prvním a druhém místě dvanáctimístného čísla vozuoperating conditions of the carTNŽ 01 0101
výtlačný režim plavbyVplavba při ponoru odpovídajícímu výtlaku plavidla, při níž je vliv hydrodynamického vztlaku zanedbatelný, nejvýše však rychlostí 25 km/hoddisplacement modeVyhl. 241/2002 Sb.
zámek samovratného režimu; spojovací zámekZmechanický zámek umožňující uzamčení mechanismu samovratné výhybky v přednostní poloze výhybky a tím její uvedení do samovratného režimu (jinak též spojovací zámek). Může být doplněn elektrickým kontaktemtrain operated point lockTNŽ 01 0101