<Transmodel> jízda vozidla od času, kdy vozidlo opustilo parkovací bod, do doby, než se do něj vrátí; jakýkoliv následný odjezd z parkovacího bodu znamená start nového bloku
POZNÁMKA 1 k heslu Trvání bloku je pokryto předepsanými povinnostmi řidiče.block – TransmodelCEN/TS 15531-1,ČSN EN 12896
<Transmodel> 0dimenzionální uzel sítě používaný pro popis prostorové sítě; BODY mohou být umístěny v POLOZE v daném LOKAČNÍM SYSTÉMUpoint – TransmodelCEN/TS 15531-1,ČSN EN ISO 14825,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1,CEN TS 16157-2
bod v diagramu jízdyT<Transmodel> ZASTÁVKOVÝ BOD nebo ČASOVACÍ BOD v DIAGRAMU JÍZDY v daném pořadípoint in journey pattern – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
cesta veřejnou dopravouT<Transmodel> část cesty od prvního nástupu do vozidla veřejné dopravy do posledního výstupu z vozidla veřejné dopravy
POZNÁMKA 1 k heslu Cesta veřejnou dopravou se skládá z jedné nebo více jízd a přesunů (obvykle chůzí), které jsou nezbytné k dosažení odpovídajících přípojných linek.PT trip – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427
<Transmodel> prostorový model celkového přesunu cestujícího (nebo řidiče) z jednoho místa jakéhokoliv druhu na druhé
PŘÍKLAD Jedna cesta veřejnou dopravou a jí odpovídající přesuny (obvykle pěšky) k pokrytí všech potřebných přístupových tras a přípojných spojů nebo pouze jedna pěší trasa.trip pattern – TransmodelCEN TR 16427
<Transmodel> časové údaje o tom, kdy by vozidlo veřejné dopravy mělo projet určitým místem diagramu jízdy na datované jízdě vozidla tak, aby čas odpovídal nejnovějšímu platnému plánu (jízdnímu řádu)
POZNÁMKA 1 k heslu Viz rovněž sledovaný čas průjezdu a odhadovaný čas průjezdu. V Transmodel je cílový synonymem k zaměřený.target passing time – TransmodelCEN/TS 15531-1
určitá organizační jednotka, tj. řídicí centrum systému SIRI, které řídí místní vozový park a jeho jízdy, a pro který je odpovědná, aby poskytovala a aktualizovala data; může rovněž potřebovat spravovat data pro cizí vozidla a jejich jízdy, jejichž data vznikla v rámci jiného řídicího centra; cizí vozidlo je tedy místní vozidlo z jednoho řídicího centra, které vstoupí na určitou dobu do oblasti spravované jiným řídicím centrem (roaming)FOREIGN VEHICLE – SIRI (Informal TransModel Term)CEN/TS 15531-1
čas průjezduT<Transmodel> časový údaj o tom, kdy má vozidlo veřejné dopravy projet určitým místem diagramu jízdy
POZNÁMKA 1 k heslu Časy průjezdu, které jsou vypočítány na konkrétní provozní den se nazývají datovaný čas průjezdu. Ten má několik podtypů; cílový čas průjezdu, poslední oficiální plán pro datovanou jízdu vozidla, v bodě podle diagramu jízdy; odhadovaný čas průjezdu, předpověď pro monitorovanou jízdu vozidla, v bodě podle diagramu jízdy; pozorovaný čas průjezdu, zaznamenaný pro monitorovanou jízdu vozidla v určitém bodě. V SIRI jsou časy průjezdu zahrnuty do entity hláška vozidla.passing time (Transmodel)CEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
na organizaci průjezdu vozidla lze pohlížet jako na jednoduchý průchod (např. autobus u zastávkového označníku) nebo delší pobyt (např. v námořních přístavech na výzvu); pro popis takové výzvy budou použity atributy popisující čekání zejména v podtypech průjezdu; atribut „vystoupit a nastoupit“ bude vyjadřovat možnosti pro cestující vystoupit na chvíli, během průjezdu vozidla na trase vozidla u konkrétního zastávkového označníku; časy průjezdu, které jsou vypočítány na konkrétní provozní den, se nazývají datovaný čas průjezdu; ten má několik podtypů; cílový čas průjezdu, poslední oficiální plán pro datovanou jízdu vozidla, v bodě podle diagramu jízdy; odhadovaný čas průjezdu, předpověď pro monitorovanou jízdu vozidla, v bodě podle diagramu jízdy; pozorovaný čas průjezdu, zaznamenaný pro monitorovanou jízdu vozidla v určitém bodě; v SIRI jsou časy průjezdu zahrnuty do entity hláška vozidlaPASSING TIME – TransModelCEN/TS 15531-1
časovací bodT<Transmodel> BOD, na základě kterého mohou být zaznamenány časové informace nezbytné k sestavení jízdního řádu
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI se může jednat o zastávkový bod.
POZNÁMKA 2 k heslu V mnoha systémech jsou cílové časy pro zastávky, které nejsou časovými body, zjednodušeně interpolovány z časovacích bodů buď plánovacím systémem, nebo systémem AVMS a mohou představovat nižší úroveň přesnosti predikce.timing point (Transmodel)CEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
bod, vůči němuž má být zaznamenáno časování informací nezbytných k sestavení jízdního řádu; v SIRI to může být, ale ne nezbytně, označník zastávky; v mnoha systémech jsou cílové časy pro zastávky, které nejsou časovými body, zjednodušeně interpolovány z časovacích bodů buď plánovacím systémem, nebo systémem AVMS a mohou představovat nižší úroveň přesnosti predikceTIMING POINT – TransModelCEN/TS 15531-1
časování jízdT<Transmodel> časové omezení pro jednu nebo několik obslužných jízd stanovující přestupy mezi nimi a/nebo vnější událost
PŘÍKLAD Příjezd nebo odjezd přivážejícího spoje, otevírací doba divadla.journey meeting (Transmodel)CEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
časové omezení pro jednu nebo několik obslužných jízd stanovující přestupy mezi nimi a/nebo vnější událost (např. příjezd nebo odjezd přivážejícího spoje, otevírací doba divadla atd.)JOURNEY MEETING – TransModelCEN/TS 15531-1
časové pásmoT<Transmodel> část dne, která je z hlediska některých aspektů veřejné dopravy (podobné dopravní podmínky, tarifní kategorie apod.) důležitátime band (Transmodel)EN 28701,CEN TS 16614-1
část vlakového blokuT<Transmodel> komponenta vozidlového vlakového bloku; pozice vozidlového BLOKU v rámci VLAKOVÉHO BLOKUtrain block part (Transmodel)CEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
část vlakového blokuTkomponenta vozidlového vlakového blokuTRAIN BLOCK PART – TransModelCEN/TS 15531-1
číslo linkyTceločíselná nebo krátká alfanumerická sekvence sloužící k identifikaci linky pro veřejnost, např.: 11, 23, X3, 5A atd.LINE NUMBER – TransModelCEN/TS 15531-1
číslo linkyT<Transmodel> celočíselná nebo krátká alfanumerická sekvence sloužící k identifikaci linky pro veřejnost
PŘÍKLAD 11, 23, X3, 5A.line number (Transmodel)CEN/TS 15531-1
<Transmodel> konkrétní jízda vozidla v konkrétní PROVOZNÍ DEN, včetně všech změn, o kterých rozhodli pracovníci řídicí obsluhydated vehicle journey – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
datový systémT<Transmodel> původce provozních údajů, které se odkazují k jedné odpovědné entitě
POZNÁMKA 1 k heslu Odkazy na datový systém jsou užitečné v interoperativním počítačovém systému. Pro SIRI to znamená zejména specifické systémy pro přiřazování jedinečných identifikátorů k příslušným entitám, jako jsou zastávkové body nebo jízdy, mezi kterými jsou vyměňovány zprávy a které mohou být přizpůsobeny místně známým entitám identifikovaným příslušnými interními provozními daty.
POZNÁMKA 2 k heslu Datový systém musí být vzájemně odsouhlasen mezi klientem a serverem.
POZNÁMKA 3 k heslu Datový systém musí obsahovat jak datový model popisující entity a jejich vztahy, tak i jmenný prostor popisující jednoznačný soubor hodnot identifikátorů.data system – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> navazující seznam zastávkových a časovacích bodů na jedné trase, který popisuje strukturu obsluhovanou vozidly veřejné dopravy; diagram jízdy může procházet tímtéž zastávkovým bodem vícekrát než jednou
POZNÁMKA 1 k heslu První zastávkový bod diagramu jízdy je počátek, poslední je cíl. Každá jízda vozidla má svůj příslušný diagram jízdy.
POZNÁMKA 2 k heslu V SIRI nejsou diagramy jízd vyjádřeny na rozhraní: předpokládá se, že prvky jako linka a směr trasy objevující se na trasách jízdy vozidel jsou odvozeny z příslušných diagramů jízd.journey pattern – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> podmnožina DIAGRAMU JÍZDY složená pouze ze ZASTÁVKOVÝCH BODŮ v DIAGRAMU JÍZDYservice pattern – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
dotaz na optimalizaci cestyT<Transmodel> požadavek plánování cesty specifikovaný cestovatelem, vyjádřený cestou z jednoho místa na jinétrip optimization query – TransmodelCEN TR 16427
druh dopravyT<Transmodel> charakterizace provozu podle druhu dopravního prostředku
PŘÍKLAD Autobus, tramvaj, metro, vlak, trajekt, loď.transport mode – TransmodelCEN/TS 15531-5,ISO 24533,CEN TR 16427
<Transmodel> nepředvídaná událost ovlivňující provoz sítě
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI je průběh incidentu prezentován pod heslem situace.incident (Transmodel term)CEN/TS 15531-1
nepředvídaná událost ovlivňující provoz sítě v SIRI, průběh incidentu je prezentován pod heslem situaceINCIDENT –TransModel termCEN/TS 15531-1
jednoduché objektyT<Transmodel> abstraktní zobrazení základních objektů s ohledem na prostorové zobrazení sítě; BODY (0dimenzionální objekty), SPOJE (1dimenzionální objekty) a ZÓNY (2dimenzionální objekty) lze chápat jako JEDNODUCHÉ PRVKYsimple feature – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
jízda vozidlaT<Transmodel> plánovaný pohyb vozidla veřejné dopravy v TYPU DNE od startovního bodu po koncový bod podle DIAGRAMU JÍZDY na určené TRASE
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI vozidlo odvysílá na každé zastávce hlášku, pro plánované zastávky v určitém času průjezdu; čas příjezdu a odjezdu mohou být samostatné časy. Datovaná jízda vozidla je případem jízdy vykonané ve specifickém kalendářním dnu.vehicle journey – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN/TS 15531-5,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> souhrn JEDNODUCHÝCH PRVKŮ a/nebo KOMPLEXNÍCH PRVKŮ; např. ZASTÁVKOVÁ OBLAST: kombinace ZASTÁVKOVÝCH BODŮ; vlakové nádraží: kombinace JEDNODUCHÝCH PRVKŮ (BODŮ, TRAS) a SLOŽITÝCH PRVKŮ (ZASTÁVKOVÝCH OBLASTÍ)
POZNÁMKA 1 k heslu Zastávkové místo IFOPT je typem komplexních prvků.complex feature – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
<Transmodel> teoreticky dostupné vozidlo pro provozní den, u něhož se předpokládá, že bude monitorovánlogical vehicle – TransmodelCEN/TS 15531-1
lokační systémT<Transmodel> systém používaný k adresování polohy a grafického znázornění sítě a dalších prostorových objektůlocating system – TransmodelCEN TR 16427,CEN TS 16614-1
místoT<Transmodel> zeměpisná poloha jakéhokoliv typu, kterou lze identifikovat obecným názvem, poštovní adresou nebo bodem zájmu
POZNÁMKA 1 k heslu Může být stanoveno jako začátek nebo cíl cesty. MÍSTO může být nuladimenzionální (BOD), jednodimenzionální (úsek pozemní komunikace) nebo dvoudimenzionální (ZÓNA). V IFOPT může být místo třídimenzionální a může být dále spojeno s úrovní.place – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN/TS 15531-5,ISO 17267,CEN TR 16427,CEN TS 16157-3
<Transmodel> zeměpisná poloha jakéhokoliv typu, kterou lze identifikovat obecným názvem, poštovní adresou nebo bodem zájmu
POZNÁMKA 1 k heslu Může být stanoveno jako začátek nebo cíl cesty. MÍSTO může být nuladimenzionální (BOD), jednodimenzionální (úsek pozemní komunikace) nebo dvoudimenzionální (ZÓNA). V IFOPT může být místo třídimenzionální a může být dále spojeno s úrovní.place – TransmodelISO 17267,CEN TR 16427,CEN TS 16157-3
<Transmodel> klasifikace vozidel veřejné dopravy stejného TYPU VOZIDLA (např. podle specifikací zařízení nebo verze modelu)vehicle model – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
monitorovaná jízda vozidlaT<Transmodel> jízda, která je sledována, jako by byla provozována logickým vozidlem; podle vlastností monitorovacího systému může být monitorovaná jízda vozidla porovnávána s datovanou jízdou vozidla nebo jen s diagramem jízdyMonitored Vehicle Journey – TransmodelCEN/TS 15531-1
monitorování vozidlaT<Transmodel> přidělování provozních dat ke sledovanému logickému vozidlu v určitém čase
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI může informace podaná od monitorovací služby vozidel SIRI zahrnovat polohu vozidla, tj. geostaciální polohu a další provozní údaje, jako je počet cestujících a zda je vozidlo v dopravní zácpě.
PŘÍKLAD Vozidlo je provozováno po určitém monitorovaném diagramu jízdy vozidla nebo projelo v určitém pozorovaném čase průjezdu určeným bodem.vehicle monitoring – TransModelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> jízda vozidla, při které cestující mohou nastupovat do vozidla a vystupovat z něj na zastávkových místech
POZNÁMKA 1 k heslu Tyto jízdy jsou většinou cestujícím zveřejněné a známé.service journey – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427
<Transmodel> časové údaje vypočtené z nejnovějších dostupných vstupů o tom, kdy vozidlo veřejné dopravy projede určitým bodem diagramu jízdy na stanovené monitorované jízdě vozidla
POZNÁMKA 1 k heslu Tyto časové údaje se používají hlavně k informování cestujících o očekávané době příjezdu nebo odjezdu, ale mohou být také použity pro monitorování a přeplánování.estimated passing time – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> čas příjezdu nebo odjezdu vozidla podle jízdního řádu k označníku zastávky je plánovaný čas pro tuto událost, je odlišný od odhadovaného nebo sledovaného času
POZNÁMKA 1 k heslu V Transmodel je „podle jízdního řádu“ synonymem k „naplánovaný“.timetabled – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> podmínka používaná k charakteristice dané VERZE z RÁMCE VERZE
NOTE PODMÍNKU PLATNOSTI tvoří parametr (například datum, spuštění akce apod.) a způsob jeho použití (například na dobu, od, do atd.)validity condition – TransmodelCEN/TS 15531-5,CEN TS 16614-1
<Transmodel> poloha BODU s odkazem na daný LOKAČNÍ SYSTÉM (např. WGS84 souřadnice)location – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN/TS 15531-5,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
pořadí zastávekT<Transmodel> sekvence zastávek v diagramu jízdy rozlišující opakované pobyty vozidla na stejné zastávce stejného diagramu; rostoucí počet zastavení, který je unikátní v rámci daného diagramu jízdy, ale není nutně striktně sekvenční
POZNÁMKA 1 k heslu Počet zajišťuje jednoznačný identifikátor a relativní uspořádání.stop order – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> sekvence zastávek v diagramu jízdy rozlišující opakované pobyty vozidla na stejné zastávce stejného diagramu; rostoucí počet zastavení, který je unikátní v rámci daného diagramu jízdy, ale není nutně striktně sekvenční
POZNÁMKA 1 k heslu Počet zajišťuje jednoznačný identifikátor a relativní uspořádání.stop order – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> skutečný průjezd veřejného dopravního vozidla předem definovaným bodem během jízdy monitorovaného vozidla
POZNÁMKA 1 k heslu Viz rovněž cílový čas průjezdu a očekávaný čas průjezdu.observed passing time – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> množství položek jednoho typu zařízení, které by měl model vozidla obsahovat pro daný účel profilu zařízení
POZNÁMKA 1 k heslu Množina instanciací pro jeden model vozidla a jeden účel vytváří jeden kompletní „profil“.vehicle equipment profile – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
<Transmodel> provozní den veřejné dopravy podle zvláštního KALENDÁŘE SLUŽEB; PROVOZNÍ DEN může trvat déle než 24 hoperating day – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
provozní plánT<Transmodel> zdrojový základ pro každý provozní den, složený z plánovaných výkonů všech dostupných zdrojů (vozidel, řidičů apod.)
PŘÍKLAD Všechny datované plánované jízdy na uvažovaný den včetně příležitostných služeb.production plan – TransmodelCEN/TS 15531-1,ČSN EN 12896
komerční provozovatel systému AVI/AEI/RTTT, který používá palubní zařízení (OBE) pro potřeby definované v předběžné evropské normě [ENV 12314-1]operatorČSN CEN TS 15213-3
organizace, která má na starosti provoz některých nebo všech dopravních služeb v rámci určité oblastiOPERATOR – TransmodelCEN/TS 15531-5
průběh jízdyT<Transmodel> součást BLOKU složeného z po sobě následujících JÍZD VOZIDEL určených pro stejný TYP DNE, které jsou všechny provozovány na stejné LINCE
POZNÁMKA 1 k heslu Průběh jízdy je někdy také nazýván oběh.course of journey – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> možnost přesunu cestujících podle jízdního řádu mezi dvěma OBSLUŽNÝMI JÍZDAMI ze stejného nebo různých ZASTÁVKOVÝCH BODŮ
POZNÁMKA 1 k heslu Aby cestující dosáhl cíle své cesty, musí v případě, že mezi počátečním a cílovým zastávkovým bodem neexistuje přímý spoj, přestoupit mezi vozidly různých linek. Přesun je nezbytný mezi určitým zastávkovým místem, ve kterém cestující opustí vozidlo a nastoupí do dalšího vozidla (který se řídí podle jiného diagramu jízdy, obvykle odlišné linky ve stejném nebo jiném zastávkovém bodě). Takovéto přestupy mohou být plánované a občas i zaručené; jsou proto řízeny v průběhu provozu.interchange – TransmodelCEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> řídicí akce spočívající v přidání zcela nové datované jízdy vozidla do posledního platného plánujourney creation – TransmodelCEN/TS 15531-1
přípojná obslužná jízdaT<Transmodel> možnost přesunu cestujících podle jízdního řádu mezi dvěma OBSLUŽNÝMI JÍZDAMI ze stejného nebo různých ZASTÁVKOVÝCH BODŮ
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI existují mechanismy pro řízení přípojů v reálném čase mezi jízdou přivážejícího vozidla a jízdou odvážejícího vozidla. Tento mechanismus je znám jako „jištění přestupů“. Existují čtyři různé stupně řízení přípojů:
plánované – přípoj je plánován v normálním statickém jízdním řádu;
inzerované – přípoj je plánován a je publikován jako možný;
ovládané – přípoj je aktivně sledován, aby cestující byli informováni, zda je přestup možný;
garantované – služba vozidla odvážejícího bude eventuálně zpožděna, aby byl zajištěn přípoj.
Služba přestupu mezi jízdami umožňuje i ukládání kvalitativního parametru pro zajištění přípojů, poskytující maximální dobu, po kterou vozidlo může čekat na přípoj nad plánovaný čas odjezdu.service journey interchange – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> fyzická (prostorová) možnost pro cestující přestoupit z jednoho veřejného dopravního prostředku na jiný, aby mohli pokračovat v jízdě
POZNÁMKA 1 k heslu Pro přechod v rámci přestupního místa mohou být potřebné různé doby přestupu v závislosti na mobilitě cestujícího.connection link – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> fyzická (prostorová) možnost cestujícího vstoupit do systému veřejné dopravy nebo ho opustit
POZNÁMKA 1 k heslu Tato trasa může být v průběhu jízdy použita k chůzi cestujícího z místa (začátek cesty) do zastávkového místa (začátek cesty veřejnou dopravou) nebo k chůzi ze zastávkového místa (cíl cesty veřejnou dopravou) do místa (cíl cesty).
POZNÁMKA 2 k heslu V IFOPT jsou zastávkové místo, adresa, bod zájmu, parkování a topografické místo všechno typy místa, a tak je může přístupová trasa explicitně propojit.access link – TransmodelCEN TR 16427
<Transmodel> ZÓNA pro kterou je doba potřebná k přechodu z kterékoli PŘÍSTUPOVÉ CESTY do určitého ZASTÁVKOVÉHO BODU stejná
POZNÁMKA 1 k heslu IFOPT koncept přístupového prostoru je odlišný od Transmodel konceptu přístupové zóny, neboť přístupový prostor může mít různé navigační trasy, jejichž přechod trvá různou dobu.access zone – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
<Transmodel> soubor VERZÍ odkazující na stejný datový systém a patřící ke stejnému TYPU RÁMCE
POZNÁMKA 1 k heslu RÁMEC může být omezen PODMÍNKAMI PLATNOSTI.
POZNÁMKA 2 k heslu V IFOPT se použije k seskupení do společné verze modelu, pokud základní prvky jako jsou ZASTÁVKOVÁ MÍSTA, ZASTÁVKOVÉ PROSTORY A SPOJOVACÍ CESTY, nemají vlastní verzi.version frame – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> akce vyplývající z rozhodnutí vydaného řadičem, která způsobuje změnu činnosti plánované v provozním plánucontrol action – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN/TS 15531-5
skutečné zařízení vozidlaT<Transmodel> položka zařízení určitého typu, která je skutečně dostupná v jednotlivém VOZIDLEactual vehicle equipment – TransmodelEN 28701,CEN TS 16614-1
skutečné zařízení zastávkového boduT<Transmodel> položka zařízení určitého typu skutečně dostupného v jednotlivém zastávkovém bodě
POZNÁMKA 1 k heslu Vybavení zastávkového bodu v IFOPT je zobecněním vybavení zastávkového bodu, které může zahrnovat vybavení umístěné kdekoli v zastávkovém místě stejně jako na nástupišti.
PŘÍKLAD Stanoviště, přístřešek, sedadla, informační tabule.actual stop point equipment – TransmodelEN 28701
<Transmodel> klasifikace pro obecnou orientaci TRAS
POZNÁMKA 1 k heslu V IFOPT může být směr důležitým aspektem přístupové cesty, kterou lze projít jen v jednom směru.direction – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> orientovaný prostorový 1rozměrný objekt s ohledem na celkový popis sítě, popisující spojení mezi dvěma BODYlink – TransmodelCEN TR 16427,CEN TS 16614-1
spojená jízdaT<Transmodel> jízda provozovaná vlakem složeným ze dvou nebo více vozidlových jízd spojených spolu po celý jízdní diagram
POZNÁMKA 1 k heslu Spojená jízda může být vnímána jako jediná vozidlová jízda.coupled journey – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427
norma CEN (EN 12896) s referenčním datovým modelem pro koncepty veřejné dopravy a datové struktury, který lze použít k vytvoření mnoha různých druhů informačních systémů veřejné dopravy, včetně jízdních řádů, poplatků, provozního řízení, dat v reálném čase, plánování trasy apod.TransmodelISO 17185-1
trasaT<Transmodel> soubor TRAS, který je veřejnosti znám pod podobným názvem nebo číslem linky
POZNÁMKA 1 k heslu Obyčejně je linka provozována pouze jedním druhem dopravy, například linka metra, trajektu apod.line – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> uspořádaný seznam lokalizovaných BODŮ definující jedinou cestu na silniční (nebo železniční) síti
POZNÁMKA 1 k heslu TRASA může projít stejným BODEM více než jednou.
POZNÁMKA 2 k heslu Každý diagram jízdy může být spojen s konkrétní TRASOU.route – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN/TS 15531-5,ČSN EN ISO 14825,ČSN P ENV 13998,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> klasifikace vozidel veřejné dopravy podle určených požadavků na vozidlo vzhledem k druhu dopravy a kapacitě
PŘÍKLAD Běžný autobus, poschoďový autobus.vehicle Type – TransmodelEN 28701
<Transmodel> jakákoliv událost ovlivňující veřejnou dopravu osob (posloupnost produkce, management informací nebo fungování po technické stránce), která nastane v provozní den a je zaznamenána do systému; reakce na narušení normálního stavu, které způsobí, že po dobu jeho trvání s ním může být spojena jedna nebo více řídicích akcí a zpráv
POZNÁMKA 1 k heslu Událost obecně vyvolá řídicí akci.event – TransmodelCEN/TS 15531-1,EN 13372
<Transmodel> součást cesty odpovídající teoretickému pohybu uživatele (cestujícího, řidiče) v jediném vozidle veřejné dopravy z jednoho zastávkového bodu do jiného, v jednom diagramu jízdy
POZNÁMKA 1 k heslu Cestující mohou použít jeden nebo více úseků jízdy během cesty. Pro každý úsek jízdy bude použita konkrétní jízda vozidla, ačkoli úsek jízdy může být kratší než jízda vozidla.ride – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427
práce, která má být provedena řidičem v konkrétním typu dneDUTY – TransmodelCEN/TS 15531-1,ČSN EN 12896
verzeT<Transmodel> skupina tříd provozních dat, které sdílejí stejné PODMÍNKY PLATNOSTI
POZNÁMKA 1 k heslu Verze patří k jedinečnému RÁMCI VERZÍ a je charakterizována unikátní TYPEM VERZE, například SÍŤOVÁ VERZE pro linku 12, začínající od 2000-01-01.
POZNÁMKA 2 k heslu V SIRI jsou verze rozhraní také použity pro úrovně šířeného softwaru.version – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> skupina tříd provozních dat, které sdílejí stejné PODMÍNKY PLATNOSTI
POZNÁMKA 1 k heslu Verze patří k jedinečnému RÁMCI VERZÍ a je charakterizována unikátní TYPEM VERZE, například SÍŤOVÁ VERZE pro linku 12, začínající od 2000-01-01.
POZNÁMKA 2 k heslu V SIRI jsou verze rozhraní také použity pro úrovně šířeného softwaru.version – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
<Transmodel> vozidlo složené z vlakových prvků, tj. vozů seřazených a poháněných lokomotivou nebo jedním z vozůtrain – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
vlaková komponentaT<Transmodel> specifikace pořadí vlakových prvků ve vlakutrain component – TransmodelCEN/TS 15531-1
vlakový blokT<Transmodel> složený vlak tvořený několika částmi vlakových bloků spojených dohromady na určitou dobu
POZNÁMKA 1 k heslu Jakékoliv spojovací nebo oddělovací akce znamená vznik nového vlakového bloku.train block – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> vozidlo veřejné dopravy sloužící k přepravě cestujících
POZNÁMKA 1 k heslu Vozidlo je také vlak; vlak se skládá z vlakových prvků.vehicle – TransmodelCEN TR 16427
<Transmodel> médium, které poskytuje informace veřejné dopravy
POZNÁMKA 1 k heslu SIRI nemodeluje nebo nezastupuje dopravní informace pro veřejnost, spíše popisuje datové služby, které mohou být použity jako vybavení pro informace veřejné dopravy.
PŘÍKLAD Terminály (na ulici, na informačních deskách, telematika) nebo tištěné materiály (letáky vystavené na zastávkách, brožury).PI facility – TransmodelCEN/TS 15531-1
<Transmodel> skupina PLÁNOVANÝCH ZASTÁVKOVÝCH BODŮ blízko u sebestop area – TransmodelCEN/TS 15531-1,EN 28701,CEN TS 16614-1
změna diagramu jízdyT<Transmodel> řídicí akce spočívající v přiřazení nového diagramu jízdy (a příslušné trasy) pro datovaný diagram jízdy vozidlachange of journey pattern – TransmodelCEN/TS 15531-1
zobrazení cíleT<Transmodel> zobrazený název cíle (konečné zastávky) DIAGRAMU JÍZDY na hlavním nebo na jiném zobrazovači umístěném na palubě vozidla
POZNÁMKA 1 k heslu V SIRI lze různé údaje použít pro zobrazení cíle v datovaném jízdním řádu, jízdním řádu v reálném čase nebo v individuálních zprávách při centrálním oznamování zastávek a vozidel cestujícím.
POZNÁMKA 2 k heslu Pokud není zobrazení cíle specifikováno v individuálním prvku hlášky, bude zobrazen cíl z předchozího prvku hlášky. Jestliže nejsou údaje v předchozích hláškách, budou použity údaje z datovaného diagramu jízdy.destination display – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TS 16614-1
zobrazený název cíle (konečné zastávky) diagramu jízdy na hlavním nebo na jiném zobrazovači umístěném na palubě vozidla; v SIRI lze různé údaje použít pro zobrazení cíle v datovaném jízdním řádu, jízdním řádu v reálném čase, nebo v individuálních zprávách při centrálním oznamování zastávek a vozidel cestujícím; pokud není zobrazení cíle specifikováno v individuálním prvku hlášky, bude zobrazen cíl z předchozího prvku hlášky; jestliže nejsou údaje v předchozích hláškách, budou použity údaje z datovaného diagramu jízdyDESTINATION DISPLAY – TransModel (with clarification)CEN/TS 15531-1
zónaT<Transmodel> dvoudimenzionální místo v rámci služební oblasti veřejné dopravy
PŘÍKLAD Správní oblast, tarifní zóna, přístupová zóna.zone – TransmodelCEN/TS 15531-1,CEN TR 16427,CEN TS 16614-1
<Transmodel> řídicí akce spočívající ve zrušení datované jízdy vozidla z posledního platného plánujourney cancellation – TransmodelCEN/TS 15531-1