práce absorbovaná nárazníkem, úměrná zdvihu nárazníkuabsorbed energyČSN EN 15551
aktivní oblast; aktivní zónaZpražcové podloží a část zemního tělesa, ve které se projevují účinky dopravního zatížení a klimatických poměrů (zpravidla se uvažuje do hloubky 1,50 m od úložné plochy pražce, vždy však nejméně 0,50 m pod úroveň zemní pláně)active zone of trackbedTNŽ 01 0101
anodické pásmoZúsek úložného zařízení, z něhož přechází elektrický proud do země a tím dochází ke korozi úložného zařízeníanodic part of cable bedding equipmentTNŽ 01 0101
beton předepsaného složeníSbeton, pro který je výrobci předepsáno složení betonu včetně používaných složek a výrobce zodpovídá za dování betonu předepsaného složeníprescribed concreteČSN EN 206-1
blátivé místo; zbahnělé místoZzatlačování kolejového lože do pláně tělesa železničního spodku (zemní pláně), způsobené neúnosnou a nedostatečně odvodněnou zemní plání a znečištění kolejového lože spadem (např. uhelný prach), zadržujícím srážkovou voduwet bed; mud pocketTNŽ 01 0101
délka zabetonováníSembedment lengthČSN 73 0001-2
dno tokuVspodní část koryta toku, někdy s malými příčnými sklony, na kterou navazují břehy korytariver bedČSN 75 0101
geotechnický průzkum tělesa železničního spodkuZsouhrn prací pro zjištění stavu a složení tělesa železničního spodku, stanovení fyzikálních a mechanických vlastností zemin a hornin v podloží, objasnění příčin poruch a deformací zemního tělesa a pražcového podloží a určení hydrogeologických poměrů; provádí se jako předběžný, podrobný a doplňkovýgeotechnical investigation of roadbedTNŽ 01 0101
hloubka vetknutíSdepth of embedmentČSN 73 0001-7
hloubka vsazeníSembedment depthČSN 73 0001-5
hodnota smykové pevnosti v neporušeném stavuSundisturbed shear strength valueČSN 73 0001-7
koruna pozemní komunikaceSpovrchová část pozemní komunikace složená z dopravních pruhů nebo pásů, chodníků, dělicích pásů, vodicích proužků, odvodňovacích proužků, odrazných proužků a krajnic, popř. i sjízdných rigolůroadway; roadbedČSN 73 6100-2
korytotvorný průtokVprůtok, při kterém dosahuje součin jeho četnosti výskytu a jím vyvolaného celkového průtoku splavenin maximální hodnotybed-forming dischargeČSN 75 0120
kotevní délkaSembedment lengthČSN 73 0001-7
kotvení (stroje); uloženíSembedmentČSN 73 0001-1
lavicová odlučnostSbedded jointingČSN 73 0001-7
ložeSvrstva materiálu nebo povrch, na který se pokládá zdicí prvek, obkládačka nebo podobný prvek bedČSN P ISO 6707-1
ložeVspeciální výrobní přípravek pevné konstrukce sledující tvar plošné nebo objemové sekce téhož typu plavidla a vybavený rozličnými prvky a znaky, které usnadňují postup montážních pracíassembly bedČSN 32 0000
maltové ložeSmalta pro uložení zdicích prvků a zatěžujících konstrukcíbedding mortarČSN P ISO 6707-1
Mezinárodní úřad pro mořské dnoVúřad zřízený Úmluvou UNCLOS se sídlem na Jamaice; všechny účastnické státy této úmluvy jsou ipso facto členy ÚřaduInternational Sea-Bed AuthorityUNCLOS
neporušený vzorekSvzorek, u kterého nedošlo prakticky k žádné významné změně charakteristiky zeminyundisturbed sampleČSN EN 1997-2
normalizovaný betonSbeton, jehož složení je předepsáno v normě platné v místě použití betonu standardized prescribed concreteČSN EN 206-1
otevřené kolejové ložeZkolejové lože, které spočívá na pláni železničního spodku; kde je stezka, na úrovni pláně tělesa železničního spodkuplain-line trackbedTNŽ 01 0101
pohlcená energieZenergie ($W_{a}$) pohlcená táhlovým ústrojím pro daný zdvih vypružovacího ústrojíabsorbed energyČSN EN 15566
poloporušený vzorekSsemi-disturbed sampleČSN 73 0001-7
polštářZochranná vrstva mezi pláštěm a pancířem kabelubeddingTNŽ 01 0101
porušený vzorekSvzorek, u kterého byla při jeho odběru změněna struktura, vlhkost a složky zeminydisturbed sampleČSN EN 1997-2
pražcové podložíZvícevrstvý systém, který tvoří vrstva kolejového lože pod pražci, konstrukční vrstvy tělesa železničního spodku a zemní tělesotrackbedTNŽ 01 0101
průtok dnových splaveninVčást celkového průtoku splavenin, která se pohybuje v převážném kontaktu se dnem koryta vodního toku POZNÁMKA Pohyb je podmíněn transportní schopností vodního tokubed loadČSN 75 0120
předepsanýSprescribedČSN 73 0001-5
předhrázíVpruh území mezi vlastním (původním) korytem vodního toku a ochrannou hrázíflood land between dike and river bedČSN 75 0120
skalní podkladSbedrockČSN 73 0001-7
štěrkové ložeSballast bedČSN 73 0001-1
těleso železničního spodkuZzemní těleso, konstrukční vrstvy tělesa železničního spodku a odvodňovací zařízeníearthworks; roadbedVyhl. 177/1995 Sb.
uloženíZzpůsob, jímž určitá nosná konstrukce, popřípadě její část nebo součást dosedá na podpěru, popřípadě jinou část nebo součást nosné konstrukce; podle konstrukčního uspořádání dosedacího styku se rozlišuje uložení přímé a ložiskové. Podle skýtaných pohybových možností pak uložení pevné a pohyblivésupporting; bearing; seating; beddingČSN 73 6200
úložné zařízeníZsoubor konstrukčních prvků sloužící k uložení kabelů (kabelové žlaby, roury, kabelovody apod.)cable bedding equipmentTNŽ 34 2609
úniková zónaSspeciální bezpečnostní zařízení zahrnující všechna potřebná zařízení a vybavení sloužící ke zpomalení nebo zastavení vozidla s poruchou brzdného systému; skládá se z testovacího úseku, stabilizačního úseku a únikového pruhuarrester bedČSN 73 6100-2
plocha pozemku přiléhajícího k pozemní komunikaci ze speciálního materiálu a určená ke zpomalení a zastavení neovladatelných vozidel, zpravidla umístěná u dlouhého klesajícího úseku silnicearrester bed; safety ramp Au; emergency ramp AmČSN P ISO 6707-1
záchytný úsekSčást únikového pruhu, ve kterém je vozidlo zpomalováno zvýšeným valivým odporem kol v brzdném loži ze sypkého materiálu, doplněného protisklonem nebo jiným způsobem, např. zemním valem, vegetací, pevnou nebo deformovatelnou překážkou apod. nebo jejich účelnou kombinacíarrester bedČSN 73 6100-2
zapuštěná kolejniceZkolejnice namontovaná tak, že její pojížděný povrch leží přibližně ve stejné rovině jako okolní povrch; na vnitřní straně je vedle kolejnice zřízen žlábekembedded railTNŽ 01 0101
zapuštěné kolejové ložeZkolejové lože, které má stezky v úrovni úložné plochy pražců, zřizuje se zejména ve stanicích, v dopravnách a v posunovacích obvodech stanic a nákladišťdeep trackbedTNŽ 01 0101
zapuštění kamenivaSproces, při němž je kamenivo vtlačeno do stávajícího povrchu vozovky vlivem dopravy POZNÁMKA Faktory ovlivňující zapuštění kameniva: – intensita dopravního proudu těžkých nákladních vozidel během letních měsíců; – průměrná teplota a tvrdost vozovky, cementový beton například neumožňuje zapuštění; – velikost kameniva, větší frakce kameniva snižují rychlost zapuštění; – rychlost dopravy, pomalá doprava, ve stoupáních a na křižovatkách zvyšuje zapuštění, naopak, rychlá doprava ve vnitřním pruhu čtyřpruhové dělené vozovky vede k menšímu zapuštění; – zastíněné plochy, snížení průměrné teploty vozovky snižuje zapuštění, výsledkem zapuštění je zmenšování makrotextury s časem (makrotextura se měří podle EN 13036-1)embedmentČSN EN 12271
zapuštěný dopravní knoflíkSdopravní knoflík připevněný do předem připravené rýhy v povrchu vozovkyembedded road studČSN 73 6100-3
zásilka s porušenou identitouZvozová zásilka volně loženého zboží, u které byla porušena totožnost při překládceconsignment with disturbed identityTNŽ 01 0101
zesílená konstrukce pražcového podložíZkonstrukce pražcového podloží v přechodové oblasti, s vyššími požadovanými hodnotami modulu přetvárnosti na pláni tělesa železničního spodku v porovnání s navazující tratístrengthened trackbedTNŽ 01 0101
zřizování konstrukčních vrstev pražcového podložíZvytváření vrstev materiálu mezi zemní plání a kolejovým ložem; při zvyšování únosnosti pražcového podloží na stávajících tratích se provádí s odstraněním kolejového roštu (technologie se snášením kolejového roštu), nebo bez odstranění kolejového roštu (technologie bez snášení kolejového roštu)installation of trackbed layersTNŽ 01 0101
žebrová podkladniceZpodkladnice pro nepřímé upevnění kolejnic, opatřená dvěma příčnými žebry zajišťujícími kolejnici v příčném směruribbed baseplateTNŽ 01 0101