brzdění, při němž je brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion dependent brakingČSN EN 14478
brzděníZproces, jehož výsledkem je zpomalení vlakubrakingČSN EN 14478
fáze jízdy, během níž působí brzdná sílabrakingTNŽ 28 0002
definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) v rozmezí tlaku od brzdového stavu (provozní tlak) po tlak, který způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající úroveň výstupního tlaku dodávaného pomocným (zásobovacím) vzduchojemembrake applicationČSN EN 15355
brzdění do zastaveníZbrzdění použité k zastavení vlaku ze stanovené/určené rychlosti do zastavenístopping brakingČSN EN 14478
brzdění pro snížení rychlostiTprotiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), které omezuje rychlost předmětného vozidla aktivací brzd, poskytující řidiči čas na analýzu situace a odezvu na potenciální srážku, které zároveň usměrní pozornost řidiče ke vpředu se vyskytujícímu nebezpečíspeed reduction brakingISO 22839
brzdění pro zpomaleníZbrzdění používané pro regulaci rychlosti vlakuslowing brakingČSN EN 14478
brzdicí účinek vlaku/vozidlaZvýsledek procesu, který vede k odrychlení v rámci určených mezních podmínek; zahrnuje všechny činitele podílející se na přeměně a maření energie a zahrnuje jízdní odpor vlaku; brzdicí účinek vozidla je definován tak, aby se z něho dal v provozu odvodit celkový brzdicí účinek vlakubraking performanceRoz. 2004/446/ES
brzdná dobaZtrvání jízdy po brzdné drázebraking time; brake application timeTNŽ 01 0101
brzdná dráhaZdélka dráhy ujeté od začátku účinku brzdy do ukončení činnosti brzdy aniž došlo k zastaveníbraking distance; stopping distanceTNŽ 01 0101
ujetá vzdálenost během brzdění od prvního nastavení brzdy do druhého nastavení brzdybraking distanceČSN EN 14478
brzdná charakteristikaZzávislost brzdné síly na rychlosti jízdybraking curveTNŽ 28 0002
brzdná sílaZsíla, působící proti pohybu vozidla po koleji, vyvolaná zařízením k tomu určenýmbraking forceTNŽ 28 0002
brzdná síla dvojkolíZsoučet brzdných sil obou kol dvojkolíwheelset braking forceTNŽ 28 0002
brzdná síla dvojkolí na mezi adhezeZbrzdná síla dvojkolí při dosažení meze adhezewheelset adhesion braking forceTNŽ 28 0002
brzdná síla kolaZbrzdná síla ve styku kola s kolejnicíwheel braking forceTNŽ 28 0002
brzdná síla na spřáhleZbrzdná síla působící na narážecím nebo tažném ústrojí (příp. obou ústrojích)braking force on coupling gearTNŽ 28 0002
brzdná síla vozidlaZsoučet brzdných sil všech dvojkolí vozidlavehicle braking forceTNŽ 28 0002
brzdná síla vozidla na mezi adhezeZbrzdná síla vozidla při dosažení meze adheze alespoň u jednoho dvojkolívehicle adhesion braking forceTNŽ 28 0002
brzdná vzdálenostTvzdálenost, kterou vozidlo ujede před zastavením poté, co byly použity brzdybraking distanceISO 22839,ISO TS 15624
brzdný režimZstav rozvaděče, ve kterém nabízí pro výstupní tlak několik kategorií doby brzdění a odbrzdění v závislosti na provozních podmínkáchbraking modeČSN EN 15355
brzdný režim „nákladní“; brzdný režim „G“Zbrzdný režim charakterizovaný dlouhými dobami brzdění a odbrzdění specifickými pro rozvaděče použité ve vlacích pro nákladní dopravu s nízkou rychlostíbraking mode “goods”; braking mode “freight”ČSN EN 15355,ČSN EN 15612
brzdný režim „osobní“; brzdný režim „P“Zbrzdný režim charakterizovaný krátkými dobami brzdění a odbrzdění specifickými pro rozvaděče použité ve vlacích pro osobní dopravubraking mode “passenger”ČSN EN 15355,ČSN EN 15612
brzdová jednotkaZzařízení, které tvoří konstrukční celek obsahující brzdový válec, pákový mechanismus s převodem, stavěč odlehlosti zdrží a brzdovou zdržbraking unitDopravný slovník
brzdová soustavaSsoustava ovlivňující všechny díly stroje mezi obsluhou a koly a běhouny, jejímž působením stroj zastaví a stojíbraking systemČSN EN 500-4
brzdová zařízení rozdílných typůSzařízení, která se liší v takových zásadních hlediscích, jako jsou: součásti s rozdílnými vlastnostmi, zařízení, u nichž kterákoli ze součástí je vyrobena z materiálů rozdílných vlastností nebo jejichž součásti mají rozdílný tvar nebo rozměr, zařízení, jejichž součásti jsou rozdílně kombinoványdifferent types of braking equipmentNař. ES 12/98
brzdová zkouška taženímZzkouška s pomocnou hnací jednotkou, prováděná jako brzdění s ustáleným použitím brzd a konstantní rychlostidrag braking testČSN EN 15595
brzdové zařízeníSsoubor konstrukčních částí, jejichž funkcí je postupné zmenšování rychlosti jedoucího vozidla nebo jeho zastavení nebo jeho udržení v nehybném stavu, jestliže již stojí. Zařízení se skládá z ovládacího orgánu, z převodu brzdy a z vlastní brzdybraking deviceNař. ES 12/98
brzdový kontrolérZspínací přístroj, jímž se ovládá elektrodynamická brzda vozidlabraking switch groupČSN 34 5145
brzdový odporníkZodporník, ve kterém se při elektrickém brzdění mění elektrická energie v tepelnou energiibraking resistorČSN 34 5145
celková brzdicí sílaZsoučet všech sil způsobujících zpomalení vlakubraking force; retarding forceČSN EN 14478
cílové brzděníZzpůsob řízení jízdy, při kterém je jedna z požadovaných rychlostí generována samočinně v závislosti na poloze železničního kolejového vozidla na trati, na jeho brzdových vlastnostech a na dalších okolnostechtarget brakingČSN 28 0001
cílové brzdění odvěsůZbrzdění odvěsů na směrových kolejích; zajišťuje dojetí odvěsů na požadovanou vzdálenost a jejich najetí na stojící vozy s rychlostí nepřekračující povolenou najížděcí rychlosttarget braking of uncoupled carsTNŽ 01 0101
distributor brzdění (odvěsů)Zzařízení pro regulaci rychlosti odvěsů na směrových kolejích v systému prostorově rozloženého cílového brzdění. Vyhodnocuje pohyb odvěsů a určuje optimální výstupní rychlosti z příslušných kolejových brzdbraking distributorTNŽ 01 0101
elektrodynamické brzděníZzpůsob elektrického brzdění, při němž je pro vyvození brzdné síly využito elektrické energie trakčních motorů, které pracují jako generátory poháněné pohybovou energií vozidlaelectric-dynamic brakingČSN 34 5145
elektromagnetické brzděníZbrzdění používající elektromagnetu k vyvození brzdné sílyelectro-magnetic brakingČSN 34 5145
elektromagnetické kolejnicové brzděníZelektromagnetické brzdění, při kterém se brzdná síla vyvozuje třením brzdového trámce o jízdní kolejnici, trámec je ke kolejnici přitahován elektromagnetickou silouelectro-magnetic shoe brakingČSN 34 5145
elektromagnetické solenoidové brzděníZelektromagnetické brzdění, při kterém je mechanická brzda uváděna do činnosti solenoidyelectro-magnetic solenoid brakingČSN 34 5145
hydraulický brzdový systém s akumulovanou energiíSbrzdový systém, v němž se dodává energie tlakovou kapalinou akumulovanou v jednom nebo více akumulátorech plněných jedním nebo více tlakovými čerpadly, přičemž každý je opatřen zařízením k omezení tlaku na maximální hodnotu. Tuto hodnotu stanovuje výrobcehydraulic braking system with stored energyNař. ES 12/98
intervalové brzděníZbrzdění odvěsů zajišťující dodržení potřebných intervalů (vzdáleností) mezi spouštěnými odvěsy pro přestavování rozdělovacích výhybek a dodržení požadovaných rychlostí ve stanoveném prostoru, obvykle na počátcích směrových kolejítime interval braking; interval retarding; intermediate retardingTNŽ 01 0101
měrná brzdná charakteristikaZzávislost součinitele brzdné síly na rychlosti jízdyspecific braking characteristicsTNŽ 28 0002
nájezdové brzděníSbrzdění využitím sil, které vznikají při nájezdu přívěsu na tažné vozidloinertia braking; overrun brakingNař. ES 12/98
neadhezní brzděníZbrzdění, při němž není brzdicí síla závislá na adhezi (styk kolo/kolejnice)adhesion independent brakingČSN EN 14478
nedostatečná zábrzdná vzdálenostZvzdálenost mezi dvěma po sobě následujícími návěstidly, která je kratší než zábrzdná vzdálenost a místní podmínky nezaručují bezpečné zastavení vlaku nebo potřebné zmenšení rychlosti vlakuinsufficient braking distanceTNŽ 01 0101
neomezená slučitelnost brzdových systémůZneomezená schopnost různých brzdových systémů na různých vozidlech jednoho vlaku a mezi různými vlaky pracovat spolu, čímž dosáhnou, ve stanovených tolerancích, shodnou stanovenou zábrzdnou dráhu z určené počáteční rychlosti, při stanoveném spádu, bez přetížení tepelné kapacity jakéhokoliv z použitých brzdových systémůunrestricted compatibility of braking systemsČSN EN 14478
nezvratné brzděníZbrzdění, jehož působení po započetí je stálé a neovlivnitelné strojvedoucím/řidičem, dokud nejsou dosaženy stanovené podmínkyirreversible brakingČSN EN 14478
nouzové brzděníZbrzdění, při němž celková aktivační doba a zpomalení (nebo zábrzdná dráha) zajišťují stanovenou úroveň bezpečnostiemergency brakingČSN EN 14478
povel k zabrzdění, které zastaví vlak tak, aby byl zajištěn definovaný stupeň bezpečnosti, aniž by přitom došlo k poškození brzdového systémuemergency brakingRoz. 2004/446/ES
nárůst výstupního tlaku až na maximální výstupní tlak, způsobený poklesem vstupního tlaku, s počátkem na provozním tlaku, na úroveň nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku za dobu kratší než doba stanovená pro dosažení maximálního výstupního tlakuemergency braking; emergency brake applicationČSN EN 15355
pokles tlaku v hlavním potrubí, zaregistrovaný zrychlovačem jako požadavek na nouzové brzdění, uplatněný z libovolného zdrojeemergency brake applicationČSN EN 15612
obrzdění dvojkolíZpodíl součtu přítlaků všech zdrží působících na jedno dvojkolí nápravové tíhy. Platí jen pro špalíkové brzdywheelset braking ratioTNŽ 01 0101
obrzdění vozidlaZpodíl celkového přítlaku zdrží a tíhy vozidla. Platí jen pro špalíkové brzdyvehicle braking ratioTNŽ 01 0101
odporové brzděníZelektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů spotřebována v odpornícíchrheostatic braking; dynamic brakingČSN 34 5145
odstupňovatelné brzděníSbrzdění, kdy v rámci normální činnosti brzdového zařízení, ať při brzdění, nebo odbrzďování: – řidič může v každém okamžiku zvětšit nebo zmenšit brzdnou sílu působením na ovládací orgán, – brzdná síla působí ve stejném smyslu jako působení na ovládací orgán (monotónní funkce), – brzdnou sílu je možné snadno a dostatečně jemně regulovatgraduated brakingNař. ES 12/98
omezená slučitelnost brzdových systémůZomezená schopnost různých brzdových systémů na různých vozidlech jednoho vlaku a mezi různými vlaky pracovat spolu, čímž dosáhnou, ve stanovených tolerancích, shodnou stanovenou zábrzdnou dráhu z určené počáteční rychlosti, při stanoveném spádu, která připouští určité omezení provozu bez přetížení tepelné kapacity jakéhokoliv z použitých brzdových systémůrestricted compatibility of braking systemČSN EN 14478
počáteční úsek brzděníZprvní krok brzdění, odpovídají poklesu tlaku v hlavním potrubí o 0,4 bar až 0,5 bar, který vyvolá vstupní tlak reléového ventilu (0,7 ± 0,1) barinitial braking positionČSN EN 15611
poloprůběžné brzděníSbrzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána dvěma odlišnými zdroji energie (z nichž jedním může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu bez ohledu na jejich vzájemnou polohusemi-continuous brakingNař. ES 12/98
prostorově rozložené cílové brzděníZbrzdění odvěsů na směrových kolejích několika kolejovými brzdami, instalovanými v pravidelných vzdálenostech ve sběrném pásmu směrové kolejetarget braking by regularly spaced car retardersTNŽ 01 0101
protiblokovací systémSčást systému provozního brzdění, která automaticky řídí míru skluzu kola ve směru jeho rotace na jednom nebo více kolech vozidla při brzděníanti-lock braking systemNař. ES 12/98
provozní brzděníZbrzdění v běžném provozu, při kterém je stupeň brzdění různý podle úsudku strojvedoucího/řidiče s ohledem na provozní požadavkyservice brakingČSN EN 14478
definovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni vstupního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlakuservice brake applicationČSN EN 15355
průběžné brzděníSbrzdění jízdních souprav zařízením s následujícími vlastnostmi: jediný ovládací orgán, který řidič odstupňovatelně ovládá ze svého sedadla jediným ovládacím úkonem; energie pro brzdění vozidel tvořících jízdní soupravu je dodávána týmž zdrojem energie (kterým může být svalová síla řidiče); brzdové zařízení zajišťuje současné nebo časově vhodně posunuté brzdění každého z vozidel tvořících jízdní soupravu, bez ohledu na jejich vzájemnou polohucontinuous brakingNař. ES 12/98
rekuperační brzděníZelektrodynamické brzdění, při kterém je elektrická energie trakčních motorů dodávána do trakčního vedení, popř. jiným aktivním spotřebičům (pomocné pohony, topení vlaku, baterie apod.)regenerative brakingČSN 34 5145
samočinné brzděníSbrzdění přípojného vozidla nebo přípojných vozidel, které nastává automaticky při oddělení spojených vozidel jízdní soupravy, včetně takového oddělení při přetržení spojovacího zařízení, kdy není dotčen brzdný účinek zbytku jízdní soupravyautomatic brakingNař. ES 12/98
samočinné brzděníZschopnost rozvaděče zajistit maximální výstupní tlak v případě ztráty vstupního tlakuautomatic brakingČSN EN 15355
součást brzdového zařízeníSjeden z jednotlivých dílů, jejichž soubor tvoří brzdové zařízeníbraking system componentNař. ES 12/98
součinitel brzdné sílyZpodíl brzdné síly a tíhybraking force factor; braking ratioTNŽ 28 0002
součinitel jízdního odporuZpodíl jízdního odporu a tíhy vozidla (vozidel)braking resistance factorTNŽ 28 0002
stupňovité brzděníZpostupné zvyšování výstupního tlaku řízené postupným snižováním vstupního tlaku v rozsahu tlaku od stavu odbrzděno po tlak odpovídající plnému provoznímu brzděnígraduated brakingČSN EN 15355
systém pohonu (a brzdění)Zsystém dodávek energie, hnacích motorů, převodových jednotek a zařízení, bezpečnostních a brzdících zařízení požadovaných k provozu lanové dráhy ve zvláštních podmínkáchdrive (and braking) systemČSN EN 1907
úplné provozní brzděníZdefinovaný pokles vstupního tlaku (tlaku v hlavním potrubí) začínající na úrovni provozního tlaku na hodnotu mezi minimálním poklesem a úrovní vstupního tlaku nutnou pro dosažení maximálního výstupního tlaku; tento pokles tlaku způsobí, že rozvaděč nastaví odpovídající výstupní tlakfull service brake applicationČSN EN 15355
fáze brzdění, během které působí celková brzdicí síla (100 %)fully applied brakingČSN EN 14478
maximálně dosažitelná úroveň provozního brzděnífull service brakingČSN EN 14478
varovné brzděníTakce, při které systém FVCMS reaguje na detekci možné srážky najetím na vozidlo zezadu, prostřednictvím automatické aktivace brzd za účelem varování řidičewarning brakingISO 22839
vyspělý systém nouzového brzděníSsystém, který dokáže automaticky zjistit mimořádnou situaci, aktivovat brzdový systém vozidla a zpomalit vozidlo s cílem zabránit srážce nebo ji zmírnitadvanced emergency braking systemNař. ES 661/2009
zabrzděníZstav, kdy brzda vyvíjí brzdnou sílubrakingTNŽ 28 0002
zabrzdění parkovací brzdouZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek do doby uvolnění parkovací brzdyimmobilization braking using parking brakeČSN EN 14478
tlakové poměry, které odrážejí skutečnost, že brzda byla použita nebo není zcela uvolněna, při kterých je tlak vzduchu v brzdovém ukazateli nižší než nastavená hodnotabraking condition of the parking brakeČSN EN 15220-1
zabrzdění proti samovolnému pohybuZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínekimmobilization brakingČSN EN 14478
zabrzdění provozní brzdouZstav, který indikuje, že brzda byla použita a že tlak v brzdovém ukazateli překročil nastavenou hodnotubraking condition of the service brakeČSN EN 15220-1
zábrzdná dobaZtrvání jízdy po zábrzdné drázebraking timeTNŽ 28 0002
zábrzdná dráhaZdélka dráhy ujeté během brzdění od začátku účinku brzdy do zastaveníbraking distanceTNŽ 01 0101
zajišťovací brzděníZzabrzdění pro zajištění stojícího vlaku proti samovolnému pohybu za předepsaných podmínek po stanovenou dobuholding brakingČSN EN 14478
zkrácená zábrzdná vzdálenostZzábrzdná vzdálenost upravená pro místní podmínky, které zaručují, že každý vlak na této vzdálenosti zastaví nebo zmenší náležitě rychlostreduced braking distanceTNŽ 01 0101
zmírňovací brzděníTprotiopatření systému na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS), při kterém systém na zmírnění srážky s vpředu jedoucím vozidlem (FVCMS) reaguje na detekci velmi pravděpodobné srážky najetím vozidla zezadu pomocí intenzivní aktivace brzd za účelem snížení relativní rychlosti, jak nejvíce je možnémitigation brakingISO 22839
zpráva o brzděníZdoklad obsahující předepsané údaje o brzdění vlakubraking reportTNŽ 01 0101
způsob brzděníZdruh vývoje tlaku v brzdovém válci v závislosti na časebraking modeTNŽ 28 0002