systém, který řídí vozidlo, aniž by byl řidič zapojen do ovládání vozidla
PŘÍKLAD Bez zásahu rukou na volantu nebo zásahu nohou na pedálech.automatic drivingISO 11270
zařízení k zarážení pilot a štětovnicpile hammer; pile driver; pile driving hammer; hammer; impact hammerČSN 73 8000
čepec (štětovnice)Sdriving capČSN 73 0001-7
denní doba řízeníScelková doba řízení mezi skončením jedné denní doby odpočinku a začátkem druhé denní doby odpočinku nebo mezi denní dobou odpočinku a týdenní dobou odpočinkudaily driving timeNař. ES 561/2006
doba jízdy; prázdný/loženýTtrvání aktuální doby jízdy řidičedriving time (loaded, empty)ISO 6813
doba řízeníScelková doba řízení od okamžiku, kdy řidič začne řídit vozidlo po době odpočinku nebo přestávce, do okamžiku, kdy začne další doba odpočinku nebo přestávka. Doba řízení může být nepřetržitá nebo přerušovanádriving periodNař. ES 561/2006
doba trvání činnosti řízení zaznamenaná automaticky nebo poloautomaticky záznamovým zařízením nebo ručnědriving timeNař. ES 561/2006
dvojkolí hnacího vozidlaZdvojkolí určené pro hnací vozidlowheelset of a driving vehicleTNŽ 01 0101
elektrické pomocné zařízení hnacího vozidlaZelektrické zařízení hnacího vozidla (např. motory pro pohon ventilátorů, kompresorů nebo čerpadel oleje) zabezpečující správný chod hnacího vozidlaelectric auxiliary equipment of a driving unitČSN 34 5145
hnací koloSdriving wheelISAP
hnací nápravaZnáprava určená pro hnací dvojkolí nebo spřažené dvojkolídriving axleTNŽ 01 0101
hnací obvod hnacího vozidlaZelektrické zařízení uvádějící v činnost přístroje zapojené v trakčním i pomocném obvodu hnacího vozidladriving circuit of a tractive vehicleTNŽ 01 0101
jízdaSčást cesty, vykonaná jedním dopravním prostředkemdrive; drivingČSN 73 6100-2
(pasažéra) cestování pasažéra v jediném vozidle bez potřeby výstupu nebo přestupu(passenger) rideČSN EN 13816
jízdní manévryTopatření, pohyb nebo úkon charakterizující dynamiku pohybu vozidladriving manoeuvresČSN 736100-5
kriteria raženíSdriving criteriaČSN 73 0001-7
monitorování jízdních hodinTmonitorování dodržování předpisů týkajících se řízení vozidla, práce a doby odpočinkudriving hour monitoringISO 6813
národní řidičský průkazSnational driving licenceISAP
nehnací nápravaZnáprava určená pro běžné dvojkolínon-driving axleTNŽ 01 0101
nepřetržitá doba jízdySv záznamovém zařízení se vypočítává jako NEZNÁMÉ (2) doby 45 minut nebo doby delší (tato doba může být rozdělena do několika období po 15 minutách nebo delších). Příslušné výpočty berou podle potřeby v úvahu minulé činnosti uložené na kartě řidiče. Pokud řidič nevložil svou kartu, jsou příslušné výpočty podloženy údaji z paměťových záznamů, které se vztahují k běžné době, kdy nebyla vložena žádná karta, a které se vztahují k odpovídajícímu otvoru pro kartu; (1) Tento způsob výpočtu nepřetržité doby jízdy a kumulativní doby přestávek slouží v záznamovém zařízení pro výpočet varování o nepřetržité době jízdy. To však nenahrazuje právní výklad, který je třeba použít na tyto doby. (2) NEZNÁMÁ doba odpovídá období, kdy není do záznamového zařízení vložena karta řidiče a po které nebyl z řidičovy aktivity vložen ručně žádný údajcontinuous driving timeNař. EHS 3821/85,Nař. ES 1360/2002
plánovaná řada hnacího vozidlaZřada hnacího vozidla, pro kterou byl stanoven jízdní řád určitého vlakuscheduled type of driving unitTNŽ 01 0101
plouráníVudržování plavidla na přibližně stejném místě, přídi proti proudu při pomalém chodu strojůdrivingČSN 32 0000
průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidlaZdoklad opravňující jeho držitele k řízení drážního vozidla; vydává jej drážní správní úřad žadateli, který prokázal odbornou způsobilost zkouškoucertificate of track-guided vehicle driving competenceZák. 266/1994 Sb.
ražení potrubíStechnika instalace trub nebo kanálových dílců, při níž je chránička (pažnice) ražena zeminou pomocí beranu, a uvolněná zemina je odstraňována z chráničky při postupu vpředpipe ramming; pile driving AmČSN P ISO 6707-1
ruční řízeníZzpůsob ovládání hnacího vozidla, při kterém osoba řídící vozidlo volí poměrný tah nebo jízdní stupeň nebo velikost výkonu nebo řídí činnost brzdymanual drivingČSN 28 0001
řídicí vozidloZvozidlo, jehož ovladači je ovládáno hnací zařízení jiného vozidla. Ovladači řídicího vozidla může být současně ovládáno i hnací zařízení řídicího vozidla, je-li toto vozidlo hnacídriving trailer; control trailerTNŽ 01 0101
řídicí vůzZdrážní vozidlo bez vlastního pohonu, které je vybaveno technickým zařízením k dálkovému ovládání určených typů hnacích drážních vozideldriving trailer; control trailerVyhl. 173/1995 Sb.
řidičská posádkaScrew drivingISAP
řidičský průkaz SpolečenstvíSCommunity driving licenceISAP
řízení volbou rychlostiZzpůsob ovládání hnacího vozidla, při kterém je v činnosti zařízení automatické regulace rychlosti a osoba řídící vozidlo volí požadovanou rychlostautomatic drivingČSN 28 0001
řízení vozidlaTčinnosti řidiče – vedení, manévrování a ovládání vozidla k držení příčného a podélného směrudrivingEN ISO 16951
stejnosměrný elektrický přenosZpřenos výkonu pomocí stejnosměrného napětí a proudu z trakčního dynama, které napájí stejnosměrné trakční motorydirect-current driving gearČSN 28 0001
střídavě-stejnosměrný elektrický přenosZpřenos výkonu pomocí střídavého napětí a proudu z trakčního alternátoru, které se usměrňují a napájí stejnosměrné trakční motoryalternately-direct-current driving gearČSN 28 0001
střídavý elektrický přenosZelektrický přenos výkonu pomocí střídavého napětí a proudu z trakčního alternátoru, které po změně parametrů v měniči napájí střídavé trakční motoryalternating-current driving gearČSN 28 0001
trvalý proud hnacího elektromotoruZnejvětší proud hnacího elektromotoru, který může protékat trvale, aniž by oteplení vinutí a komutátor překročilo dovolenou hodnotuconstant current of a driving electric motorTNŽ 28 0002
týdenní doba řízeníScelková doba řízení během jednoho týdneweekly driving timeNař. ES 561/2006
účel cestyShlavní důvod, pro který se cesta osoby koná, a který je určen cílemjourney purpose; driving purposeČSN 73 6100-2
základní činnost řidičeTtakové činnosti, které by měl řidič vykonávat, aby v dopravním prostředí udržoval kontrolu vozidla v podélném a příčném směruprimary driving taskEN ISO 17287