betonová vozovkaS

concrete pavementČSN 73 0001-7

cementobetonový krytS

betonová vrstva schopná nést přímé dopravní zatížení a působení prostředí. Podle druhu spár se dělí na: nevyztužený se spárami, vyztužený se spárami, spojitě vyztuženýconcrete pavementČSN 73 6100-1

cementobetonový kryt vyztužený vláknyS

fibre-reinforced concrete pavementPIARC

dlažbaS

krytová vrstva pozemní komunikace a dopravní plochy vytvořená z dlažebních prvkůpavementČSN 73 6100-1

dlažební kostkaS

malý blok z kamene, pravoúhlého půdorysu, který se používá k vytvoření dlážděného povrchusett; pavement stone AmČSN P ISO 6707-1

drsnost vozovkyS

vlastnost obrusné vrstvy vozovky, která poskytuje potřebnou hodnotu tření a texturypavement skid resistanceČSN 73 6177

chodníkS

část pozemní komunikace, která je vyhrazena výlučně chodcůmfootway; sidewalk Am; walkway AmČSN P ISO 6707-1

přidružený pás určený pro chodce, oddělený vertikálně nebo horizontálně od přilehlého jízdního pásupavement; sidewalkČSN 73 6100-2

část přidruženého dopravního prostoru určená zejména pro chodce. Chodník je oddělen od hlavního dopravního prostoru vertikálně a/nebo horizontálně. Vertikální oddělení tvoří zvýšená obruba případně doplněná zábradlím, sloupky apod., horizontální oddělení může tvořit postranní dělicí (zelený) pás do šířky 3,00 m případně odvodňovací proužek, nebo cyklistický pruh/pás a dále varovný pás podle zvláštního předpisu. Jednotlivé možnosti oddělení se mohou užít samostatně nebo společně. Do stavební šířky chodníku se započítávají pruh/pás pro chodce a bezpečnostní odstup/odstupy a tato šířka tvoří průchozí prostor. Bezpečnostní odstup na straně hlavního dopravního prostoru je součástí tohoto prostorupavement; footpathČSN 73 6110

netuhá vozovkaS

vozovka s asfaltovým, popřípadě jiným (např. dlážděným) krytem na podkladní vrstvě ze stmelených nebo nestmelených materiálůflexible pavementČSN 73 6100-1

nevyztužený cementobetonový kryt se spáramiS

cementobetonový kryt s příčnými spárami obvykle v intervalech 3,5 až 7,5 metrů; desky nejsou vyztuženy a přenos zatížení na příčných spárách je zajištěn buď ocelovými kluznými trny (kryt s kluznými trny) nebo pomocí vzájemného zaklínění desek (kryt bez kluzných trnů)jointed unreinforced concrete pavementČSN EN 13877-2

nulová údržba vozovkyS

vozovka, jejíž životnost je dostatečně navržena a která má velmi dlouhou životnost v porovnání s obvyklou životností, tj. 20 až 30 letzero maintenance pavementPIARC

omezená tloušťka vozovkyS

konstrukce vozovky, jejíž celková tloušťka je ohraničena dvěma závaznými limity, například horní úrovní gravitačního sběrače dešťové vody pod její konstrukcí a úrovněmi prahů budov na povrchurestricted thickness pavementPIARC

polotuhá vozovkaS

vozovka s asfaltovým krytem položená na vrstvě stabilizované hydraulickými pojivysemirigid pavementPIARC

poruchy vozovkyS

poškození jednotlivých konstrukčních vrstev vozovky, popř. jejího podloží, která ovlivňují provozní výkonnost a způsobilost vozovky a její opravitelnostpavement degradationČSN 73 6100-1

povrch vozovky; obrusná vrstva vozovkyS

horní vrstva vozovky, která je v kontaktu s dopravoupavement surface; or surface courseČSN EN 13036-8

povrchová vrstva vozovky (chodníku)S

pavementČSN 73 0001-5

spojitě vyztužený cementobetonový krytS

cementobetonový kryt se souvislou podélnou výztuží bez mezilehlých příčných dilatačních nebo smršťovacích spárcontinuously reinforced concrete pavement (CRCP)ČSN EN 13877-2

systém hospodaření s vozovkouS

systém činností a počítačových programů, jimiž se získávají, zpracovávají a využívají neproměnné a proměnné parametry vozovek k navrhování a optimalizaci údržby a oprav vozovek pozemních komunikacípavement management systemČSN 73 6100-1

systémy hospodaření s vozovkouS

poskytují aktuální informace o stavu dálnic a silnic příslušným silničním správním úřadům a správcům těchto komunikací, jejichž účelem je optimalizace stavebních činností na základě získaných údajů a znalostí o dostupných technologiích s cílem dosažení nejlepšího využití vložených prostředků, popř. dosažení jiných zvolených prioritpavement management systemsVyhl. 104/1997 Sb.

tloušťka vozovkyS

celková tloušťka všech konstrukčních vrstev vozovkydepth of pavementČSN 73 6100-1

tuhá vozovkaS

vozovka s cementobetonovým krytem nebo s podkladní vrstvou z prostého nebo vyztuženého cementového betonurigid pavementČSN 73 6100-1

únosnost vozovkyS

schopnost vozovky přenášet zatížení. Při navrhování se vyjadřuje zatížením (návrhové nápravy nebo sestavy kol) a počtem opakování těchto zatíženípavement bearing capacityČSN 73 6100-1

úplná rekonstrukce vozovkyS

výměna všech vrstev vozovky vrstvami novými včetně případných stavebních úprav podloží, popř. pláněcomplete reconstruction of a pavementTP 91

vizuální prohlídka pozemní komunikaceS

činnost směřující k objevení a záznamu viditelných poruchvisual inspection of a pavementČSN 73 6100-1

vozovkaS

část pozemní komunikace, přistávací dráhy nebo podobné konstrukce na podloží pavementČSN P ISO 6707-1

zpevněná část pozemní komunikace určená pro pojíždění vozidelcarriagewayČSN 73 6100-1

konstrukce, složená z jedné nebo více vrstev, sloužící k dopravě po terénupavementČSN EN 13108-1

konstrukce ležící na pláni zemního tělesa; tvoří ji zpevněná část cesty určená pro pojíždění vozidel; základní vrstvy vozovky jsou: ochranná, podkladní a krytpavementČSN 73 6109

pro aplikace v oddílech 4 a 5 je definována jako část silničního povrchu podepřená konstrukcí (nosná konstrukce mostu, pilíř…); zahrnuje všechny fyzické jízdní pruhy (tj. jak jsou vyznačeny na silničním povrchu), nouzové pruhy, krajnice a vodicí proužky; její šířka w se měří mezi vnitřními okraji svodidel; pokud není pro jednotlivý projekt stanoveno jinak, šířka vozovky nezahrnuje vzdálenost mezi trvalými svodidly nebo obrubníky středního dělícího pásu, ani samotnou šířku těchto bezpečnostních zařízenícarriagewayČSN EN 1991-3

vozovka s cementobetonovým krytemS

concrete pavementPIARC

vyztužený cementobetonový kryt se spáramiS

cementobetonový kryt s příčnými spárami v intervalech přibližně 8 až 25 metrů; tyto spáry mohou být buď smršťovací, nebo dilatační; desky obsahují ocelovou výztuž jak v podélném, tak i příčném směru; podélná výztuž je v příčných spárách přerušena, desky mezi příčnými spárami jsou obvykle spojeny kluznými trnyjointed reinforced concrete pavementČSN 73 6100-1

závada ve schůdnostiS

taková změna ve schůdnosti pozemní komunikace, kterou nemůže chodec předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu a povětrnostním situacím a jejich důsledkůmproblem in pavement passabilityZák. 13/1997 Sb.

závada ve sjízdnostiS

taková změna ve sjízdnosti dálnice, silnice nebo místní komunikace, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkůmpavement failure in rideabilityZák. 13/1997 Sb.

zbytková doba životnosti vozovkyS

vyjadřuje v letech její schopnost odolávat předpokládanému zatížení a ostatním vlivům způsobem definovaným v TP 77. Stanovuje se na základě vyhodnocení: komplexních informací o vozovce včetně přeneseného a výhledového dopravního zatížení, diagnostiky, výpočtu na základě materiálových charakteristik jednotlivých vrstev a podloží získaných buď zpětným výpočtem z výsledků zatěžovacích zkoušek, nebo průzkumem a diagnostikou, časového vývoje (trendu) poruch a poškození jak vozovky, tak i jednotlivých vrstev, zkušeností s chováním obdobných konstrukcí vozovek v obdobných podmínkáchpavement residual lifeTP 91

životnost vozovkyS

doba, po kterou je vozovka schopna zajistit požadovanou provozní výkonnost při dané intenzitě dopravypavement lifetime; pavement service lifeČSN 73 6100-1