concrete pavementČSN 73 0001-7
cementobetonový krytSbetonová vrstva schopná nést přímé dopravní zatížení a působení prostředí. Podle druhu spár se dělí na: nevyztužený se spárami, vyztužený se spárami, spojitě vyztuženýconcrete pavementČSN 73 6100-1
cementobetonový kryt vyztužený vláknySfibre-reinforced concrete pavementPIARC
dlažbaSkrytová vrstva pozemní komunikace a dopravní plochy vytvořená z dlažebních prvkůpavementČSN 73 6100-1
dlažební kostkaSmalý blok z kamene, pravoúhlého půdorysu, který se používá k vytvoření dlážděného povrchusett; pavement stone AmČSN P ISO 6707-1
drsnost vozovkySvlastnost obrusné vrstvy vozovky, která poskytuje potřebnou hodnotu tření a texturypavement skid resistanceČSN 73 6177
chodníkSčást pozemní komunikace, která je vyhrazena výlučně chodcůmfootway; sidewalk Am; walkway AmČSN P ISO 6707-1
přidružený pás určený pro chodce, oddělený vertikálně nebo horizontálně od přilehlého jízdního pásupavement; sidewalkČSN 73 6100-2
část přidruženého dopravního prostoru určená zejména pro chodce. Chodník je oddělen od hlavního dopravního prostoru vertikálně a/nebo horizontálně. Vertikální oddělení tvoří zvýšená obruba případně doplněná zábradlím, sloupky apod., horizontální oddělení může tvořit postranní dělicí (zelený) pás do šířky 3,00 m případně odvodňovací proužek, nebo cyklistický pruh/pás a dále varovný pás podle zvláštního předpisu. Jednotlivé možnosti oddělení se mohou užít samostatně nebo společně. Do stavební šířky chodníku se započítávají pruh/pás pro chodce a bezpečnostní odstup/odstupy a tato šířka tvoří průchozí prostor. Bezpečnostní odstup na straně hlavního dopravního prostoru je součástí tohoto prostorupavement; footpathČSN 73 6110
netuhá vozovkaSvozovka s asfaltovým, popřípadě jiným (např. dlážděným) krytem na podkladní vrstvě ze stmelených nebo nestmelených materiálůflexible pavementČSN 73 6100-1
nevyztužený cementobetonový kryt se spáramiScementobetonový kryt s příčnými spárami obvykle v intervalech 3,5 až 7,5 metrů; desky nejsou vyztuženy a přenos zatížení na příčných spárách je zajištěn buď ocelovými kluznými trny (kryt s kluznými trny) nebo pomocí vzájemného zaklínění desek (kryt bez kluzných trnů)jointed unreinforced concrete pavementČSN EN 13877-2
nulová údržba vozovkySvozovka, jejíž životnost je dostatečně navržena a která má velmi dlouhou životnost v porovnání s obvyklou životností, tj. 20 až 30 letzero maintenance pavementPIARC
omezená tloušťka vozovkySkonstrukce vozovky, jejíž celková tloušťka je ohraničena dvěma závaznými limity, například horní úrovní gravitačního sběrače dešťové vody pod její konstrukcí a úrovněmi prahů budov na povrchurestricted thickness pavementPIARC
polotuhá vozovkaSvozovka s asfaltovým krytem položená na vrstvě stabilizované hydraulickými pojivysemirigid pavementPIARC
poruchy vozovkySpoškození jednotlivých konstrukčních vrstev vozovky, popř. jejího podloží, která ovlivňují provozní výkonnost a způsobilost vozovky a její opravitelnostpavement degradationČSN 73 6100-1
povrch vozovky; obrusná vrstva vozovkyShorní vrstva vozovky, která je v kontaktu s dopravoupavement surface; or surface courseČSN EN 13036-8
povrchová vrstva vozovky (chodníku)SpavementČSN 73 0001-5
spojitě vyztužený cementobetonový krytScementobetonový kryt se souvislou podélnou výztuží bez mezilehlých příčných dilatačních nebo smršťovacích spárcontinuously reinforced concrete pavement (CRCP)ČSN EN 13877-2
systém hospodaření s vozovkouSsystém činností a počítačových programů, jimiž se získávají, zpracovávají a využívají neproměnné a proměnné parametry vozovek k navrhování a optimalizaci údržby a oprav vozovek pozemních komunikacípavement management systemČSN 73 6100-1
systémy hospodaření s vozovkouSposkytují aktuální informace o stavu dálnic a silnic příslušným silničním správním úřadům a správcům těchto komunikací, jejichž účelem je optimalizace stavebních činností na základě získaných údajů a znalostí o dostupných technologiích s cílem dosažení nejlepšího využití vložených prostředků, popř. dosažení jiných zvolených prioritpavement management systemsVyhl. 104/1997 Sb.
tloušťka vozovkyScelková tloušťka všech konstrukčních vrstev vozovkydepth of pavementČSN 73 6100-1
tuhá vozovkaSvozovka s cementobetonovým krytem nebo s podkladní vrstvou z prostého nebo vyztuženého cementového betonurigid pavementČSN 73 6100-1
únosnost vozovkySschopnost vozovky přenášet zatížení. Při navrhování se vyjadřuje zatížením (návrhové nápravy nebo sestavy kol) a počtem opakování těchto zatíženípavement bearing capacityČSN 73 6100-1
úplná rekonstrukce vozovkySvýměna všech vrstev vozovky vrstvami novými včetně případných stavebních úprav podloží, popř. pláněcomplete reconstruction of a pavementTP 91
vizuální prohlídka pozemní komunikaceSčinnost směřující k objevení a záznamu viditelných poruchvisual inspection of a pavementČSN 73 6100-1
vozovkaSčást pozemní komunikace, přistávací dráhy nebo podobné konstrukce na podloží pavementČSN P ISO 6707-1
zpevněná část pozemní komunikace určená pro pojíždění vozidelcarriagewayČSN 73 6100-1
konstrukce, složená z jedné nebo více vrstev, sloužící k dopravě po terénupavementČSN EN 13108-1
konstrukce ležící na pláni zemního tělesa; tvoří ji zpevněná část cesty určená pro pojíždění vozidel; základní vrstvy vozovky jsou: ochranná, podkladní a krytpavementČSN 73 6109
pro aplikace v oddílech 4 a 5 je definována jako část silničního povrchu podepřená konstrukcí (nosná konstrukce mostu, pilíř…); zahrnuje všechny fyzické jízdní pruhy (tj. jak jsou vyznačeny na silničním povrchu), nouzové pruhy, krajnice a vodicí proužky; její šířka w se měří mezi vnitřními okraji svodidel; pokud není pro jednotlivý projekt stanoveno jinak, šířka vozovky nezahrnuje vzdálenost mezi trvalými svodidly nebo obrubníky středního dělícího pásu, ani samotnou šířku těchto bezpečnostních zařízenícarriagewayČSN EN 1991-3
vozovka s cementobetonovým krytemSconcrete pavementPIARC
vyztužený cementobetonový kryt se spáramiScementobetonový kryt s příčnými spárami v intervalech přibližně 8 až 25 metrů; tyto spáry mohou být buď smršťovací, nebo dilatační; desky obsahují ocelovou výztuž jak v podélném, tak i příčném směru; podélná výztuž je v příčných spárách přerušena, desky mezi příčnými spárami jsou obvykle spojeny kluznými trnyjointed reinforced concrete pavementČSN 73 6100-1
závada ve schůdnostiStaková změna ve schůdnosti pozemní komunikace, kterou nemůže chodec předvídat při pohybu přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu a povětrnostním situacím a jejich důsledkůmproblem in pavement passabilityZák. 13/1997 Sb.
závada ve sjízdnostiStaková změna ve sjízdnosti dálnice, silnice nebo místní komunikace, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkůmpavement failure in rideabilityZák. 13/1997 Sb.
zbytková doba životnosti vozovkySvyjadřuje v letech její schopnost odolávat předpokládanému zatížení a ostatním vlivům způsobem definovaným v TP 77. Stanovuje se na základě vyhodnocení: komplexních informací o vozovce včetně přeneseného a výhledového dopravního zatížení, diagnostiky, výpočtu na základě materiálových charakteristik jednotlivých vrstev a podloží získaných buď zpětným výpočtem z výsledků zatěžovacích zkoušek, nebo průzkumem a diagnostikou, časového vývoje (trendu) poruch a poškození jak vozovky, tak i jednotlivých vrstev, zkušeností s chováním obdobných konstrukcí vozovek v obdobných podmínkáchpavement residual lifeTP 91
životnost vozovkySdoba, po kterou je vozovka schopna zajistit požadovanou provozní výkonnost při dané intenzitě dopravypavement lifetime; pavement service lifeČSN 73 6100-1